www.sp.nl/milieu

Patrick van Lunteren
Ingrid Gyömörei

/milieu :: agenda

• Dinsdag 29 april Velp - Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan het Gelders debat over economie en ecologie.
SP.nl/milieu
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

'Spoedig debat over voedselspeculatie door Nederlandse pensioenfondsen en banken'

24-12-2011 • SP-Kamerlid Henk van Gerven wil een debat met het kabinet over Nederlandse pensioenfondsen en banken die speculeren in voedsel. Uit een rapport van SOMO blijkt dat Nederlandse financiële instellingen voor miljarden beleggen in agrarische grondstoffen en voedselspeculatie. Onder andere Rabobank, ABN-Amro en pensioenfondsen PGGM en APG zijn daar substantieel bij betrokken blijkt uit het rapport. In 2010 boekte het Pensioenfonds Zorg en Welzijn een winst van 26% (180 miljoen) op zijn belegging van 700 miljoen in voedsel. Door voedselspeculatie betalen consumenten in Nederland meer voor hun voedsel, kunnen Nederlandse varkensboeren hun veevoer niet meer betalen en leden wereldwijd 44 miljoen mensen extra honger eind 2010 begin 2011.

Henk van GervenVan Gerven stelde eerder al kritische vragen aan de regering over betrokkenheid van Nederlandse banken en pensioenfondsen in voedselspeculatie. In antwoord daarop kwam de regering met een brief waarin de rol van de Nederlandse pensioenfondsen werd weggewuifd. Uit dit SOMO onderzoek blijkt dat pensioenfondsen wel degelijk speculeren met grondstoffen en voedsel; PGGM maar liefst voor 7% van haar beleggingen. 'Dat ons pensioengeld families in de derde wereld in de honger stort, is schandalig. Hier moet onmiddellijk een debat over gevoerd worden, zodat hier snel een eind aan kan komen', aldus Van Gerven.