www.sp.nl/milieu

Inez Staarink
Ingrid Gyömörei
SP.nl/milieu
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Landbouwplannen EU zijn gemiste kans

12-10-2011 • 'Een gemiste kans', aldus SP Kamerlid Henk van Gerven in een eerste reactie op de gemeenschappelijke landbouwplannen voor de jaren 2014-2020 die de Europese commissie vandaag heeft gepresenteerd. Weliswaar komen er meer mogelijkheden om boeren te belonen voor natuurbeheer en een meer gevarieerde en duurzame productie, maar de commissie pakt niet door. Henk van Gerven: 'Er wordt geen einde gemaakt aan de massale importen van soja uit Latijns Amerika. De speculatie met voedsel en grondstoffen en de instabiele prijzen wordt niet effectief bestreden. En er wordt veel geld op een bureaucratische manier rondgepompt: eerst brengen we het geld naar Brussel voor de ontwikkeling van natuur en landschap en vervolgens moeten we het op een bureaucratische manier zien terug te krijgen.'

Henk van GervenDe plannen van de Europese commissie lijken nog sterk op die uit de beginperiode van de Europese Unie toen de subsidie aan de boeren sterk gericht was op zoveel mogelijk produceren. Dat was de tijd van de boterbergen. Dit systeem is achterhaald, maar nog steeds gaat er zeer veel inkomenssubsidie naar de boeren in de Europese plannen. Henk van Gerven: 'Een boer moet kunnen leven van de opbrengst van zijn producten. Dat betekent een faire prijs waardoor de afhankelijkheid van subsidies verdwijnt. Als hij of zij dat niet kan, is er iets mis met het systeem. Bovendien blijven er nog steeds miljonairs die subsidie kunnen krijgen ten koste van de kleine boeren. Toch wordt dit foute systeem in stand gehouden.'