www.sp.nl/justitie

Christel Wiskerke
Erik de Vries
SP.nl/justitie
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Onmiddellijk groot gezondheidsonderzoek omgeving Moerdijk

11-01-2011 • SP-Kamerlid Paulus Jansen wil dat werknemers van Chemie-Pack en omliggende bedrijven, hulpverleners en risicogroepen in de omgeving een uitgebreid gezondheidsonderzoek krijgen. Jansen: ‘Als je de gevolgen van deze ramp goed in beeld wil krijgen, dan moet je niet wachten, maar meteen gaan onderzoeken. Iedereen is terecht bezorgd over zijn gezondheid en mensen hebben recht op antwoorden.’ Jansen kreeg vandaag brede steun in de Tweede Kamer voor een spoeddebat over de brand in Moerdijk aanstaande donderdag.

Paulus JansenBij de brand vorige week in Moerdijk vlogen honderden gevaarlijke stoffen in brand. Sindsdien hebben al vele hulpverleners zich met gezondheidsklachten gemeld. Jansen wil nu de meest direct betrokkenen medisch laten onderzoeken. ‘Het is niet gezegd dat al deze mensen problemen zullen gaan krijgen, sterker nog, ik hoop van ganser harte dat dit niet het geval is. Maar om dat goed te kunnen inschatten is snel onderzoek geboden.’

Bij eerdere vergelijkbare ongelukken – zoals enkele jaren geleden in Drachten – is gebleken dat mensen op een later moment klachten kunnen krijgen. Voor de behandeling van deze klachten is het van het grootste belang om mensen zo vroeg mogelijk aan onderzoek te kunnen onderwerpen en zo snel mogelijk de symptomen kunt ontdekken.