www.sp.nl/justitie

Christel Wiskerke
Erik de Vries
SP.nl/justitie
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kooiman haalt Teeven naar Kamer over sluiting jeugdgevangenissen

29-10-2010 • SP-Kamerlid Nine Kooiman roept staatssecretaris Teeven naar de Kamer om opheldering te geven over het bericht dat er nu toch jeugdgevangenissen worden gesloten. Kooiman: 'Als Kamerlid was Fred Teeven hier nog fel op tegen, maar met zijn eerste daad als staatssecretaris doet hij het tegenovergestelde. Ik wil dat staatssecretaris Teeven voor zijn personeel opkomt, zoals de SP dat met steun van Kamerlid Teeven ook altijd deed. Daar wil ik dinsdag in het vragenuur opheldering over.'

Nine KooimanIn jeugdgevangenissen staan veel plaatsen leeg. Eerder lekte een deel van het plan uit om de helft van de jeugdgevangenissen te sluiten en 1100 man personeel te ontslaan. 'Pure kapitaalvernietiging,' volgens Nine Kooiman: 'Er zijn miljoenen geïnvesteerd in gebouwen en in kwaliteit, het personeel is nu beter opgeleid dan ooit. Nu zijn de prognoses bijgesteld en zijn al die miljoenen weggegooid geld? Eerder prognoses kwamen ook nooit uit, waarom zou dat nu opeens anders zijn? Staatssecretaris Teeven moet een pas op de plaats maken en in ieder geval geen paniek zaaien. Er moet naar andere oplossingen worden gezocht, zeker ook voor het personeel. Tot die tijd wordt er wat de SP betreft helemaal niemand weggestuurd. Ik reken op de steun van de staatssecretaris.'