www.sp.nl/justitie

Aïsha Akhiat
Christel Wiskerke
SP.nl/justitie
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

‘Volledige reconstructie Catshuisbrand en parlementaire enquête’

23-06-2009 • SP-Kamerlid Paul Ulenbelt heeft dinsdagavond tijdens het Kamerdebat over de Catshuisbrand een volledige reconstructie van de brand geëist. “Het vertrouwen in de Staat is ernstig geschaad doordat een zeer belastend rapport in de doofpot is gewerkt. De doofpot moet volledig open en betrokkenen moeten onder ede in een parlementaire enquête gehoord worden. Alleen dan kan deze ramp worden afgesloten,” aldus Ulenbelt.

Paul UlenbeltMinister-president Balkenende zei tijdens het debat dat zijn ambtenaren en de landsadvocaat ‘onzorgvuldig, onjuist en onvolledig’ zijn omgegaan met het bewuste TNO-rapport. Ulenbelt: “Het rapport was voordat het klaar was al door de landsadvocaat, de leider van het doofpotcomité, weggewerkt. Met een volledige reconstructie moet het onderzoek worden afgerond. Daarnaast vraag ik me af of deze onzorgvuldige landsadvocaat de juiste man op de juiste plaats is.”

Uit het voorlopige rapport blijkt dat de wandbekleding in het Catshuis heeft bijgedragen aan een versnelling van de explosie die daar (in 2004) ontstond na het gebruik van thinner bij het ontvetten van een houten vloer. Ulenbelt: “Als de wandbekleding van het Catshuis brandveilig was geweest, had dit voor de schilder het verschil tussen leven en dood kunnen betekenen.”