www.sp.nl/justitie

Aïsha Akhiat
Christel Wiskerke
SP.nl/justitie
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kooiman: Uitspraken Teeven over inbrekers gevaarlijk

26-09-2012 • SP-Kamerlid Kooiman keurt de uitspraken van staatssecretaris Teeven over de dood van de inbreker in Diessen af. Teeven noemde de dood een ‘inbrekersrisico’. Kooiman roept de staatssecretaris op terughoudender te reageren op dergelijke berichten: ‘Ten eerste spreekt de staatssecretaris voor zijn beurt. Het onderzoek loopt nog, we weten niet wat er precies gebeurd is. Ten tweede vrees ik een escalatie van geweld. Als mensen worden opgeroepen geweld te gebruiken tegen inbrekers, bestaat het risico dat de inbrekers zich voortaan al op voorhand gaan bewapenen. Dan lopen de slachtoffers nog meer risico’s. De staatssecretaris is er om burgers te beschermen, niet om ervoor te zorgen dat zij meer risico’s lopen. Als de staatssecretaris echt iets wil doen aan criminaliteitsbestrijding, er lopen momenteel 15.000 criminelen vrij rond. Daar zou de staatssecretaris werk van moeten maken in plaats deze risicovolle uitspraken te doen.’

Nine KooimanHet is niet voor het eerst dat het kabinet zo duidelijk positie kiest in deze discussie. Al bij de presentatie van het regeerakkoord in oktober 2010 moedigde Mark Rutte slachtoffers aan om overvallers met een paar ferme tikken het huis uit te jagen. Vorige maand volgde stoere taal van de staatssecretaris Teeven. Na een overval waarbij zowel slachtoffers als een van de (vermoedelijke) daders zwaargewond raakten, reageerde Teeven zeer verontwaardigd op het advies van de Landelijk overvalcoördinator van de politie dat slachtoffers zich niet zouden moeten verzetten tegen overvallers en zo mogelijk zouden moeten vluchten. Daarmee zou escalatie en letsel bij slachtoffers voorkomen kunnen worden. Kooiman: ‘Nu gaat Teeven nog een stapje verder door de dood van een inbreker als ‘het risico van het vak’ te bestempelen. De grens is wat mij betreft nu overschreden.’

Kooiman benadrukt dat mensen het recht hebben hun lijf en leden te verdedigen. Kooiman: ‘De vraag of de zelfverdediging in een concrete situatie terecht was en of men daarbij niet te ver is gegaan, kan uiteindelijk beantwoord worden door de rechter. Het past een staatssecretaris niet om nu al met deze bewoordingen te reageren op de dood van een persoon, nu het een inbreker betreft. De opeenvolgende uitlatingen van de VVD over dit onderwerp beginnen te lijken op een oproep tot eigenrichting. Ik vind dat gevaarlijk en vraag de staatssecretaris hier mee te stoppen.’