www.sp.nl/justitie

Christel Wiskerke
Erik de Vries
SP.nl/justitie
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Stem SP voor een sterkere rechtsstaat

08-09-2012 • Afgelopen week heeft de Commissie Rechtsstatelijkheid geconcludeerd dat de plannen van de SP positieve gevolgen heeft voor onze rechtsstaat. Door deze commissie, die bestaat uit vooraanstaande deskundigen en juristen, is afgelopen weken onderzocht of de verschillende verkiezingsprogramma’s rekening houden met de fundamentele rechten van de Nederlandse burgers.

Sharon GesthuizenSP Kamerlid Sharon Gesthuizen: 'Het is goed om te zien dat deskundigen hebben geoordeeld dat de SP voor een transparante overheid zorgt en de rechtsbescherming bevordert. Ook is de toegang tot de rechter in ons programma gewaarborgd. Allemaal zeer belangrijke conclusies waar ik erg trots op ben.'

De Commissie liet weten positief te staan tegenover onder andere het standpunt dat justitie, gevangenis en politietaken de volledige verantwoordelijk moet blijven van de overheid. De SP maakt zich daarbij sterk voor het recht op privacy, voor alternatieven voor vreemdelingenbewaring en stelt voor dat de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB) uitgebreid wordt om informatie van de overheid toegankelijker te maken. Ook de strijd tegen discriminatie op de arbeidsmarkt wordt zeer gewaardeerd.