www.sp.nl/justitie

Christel Wiskerke
Erik de Vries
SP.nl/justitie
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Bommel: 'Asielbeleid van Leers deugt van geen kanten'

31-07-2012 • Vandaag heeft de Raad van State geoordeeld dat minister Leers onvoldoende rekening houdt met het gevaar dat verwesterde Somaliërs lopen in land van herkomst. Al eerder werd geoordeeld dat Somaliërs niet uitgezet kunnen worden. De levensgevaarlijke groepering Al Shabaab heeft immers nog steeds grote delen van het land in haar greep.Van Bommel: 'Minister Leers is van mening dat Somaliërs nog best vrijwillig terug kunnen keren. Hij geeft ze alleen opvang als ze hiertoe bereid zijn. Dit leidt dus gewoon tot vrijwillig terugkeren, maar dan met het mes op de keel'.

Harry van BommelIn mei heeft de SP al tevergeefs gepleit voor opvang van de uitgeprocedeerde Somalische asielzoekers totdat zij veilig kunnen terugkeren. Een Kamermeerderheid wilde hier toen niet mee instemmen. Ook wordt amper erkend dat deze vreemdelingen buiten hun schuld niet kunnen terugkeren. Een vreemdeling wordt geacht de meest onmogelijke pogingen te hebben ondernomen om alsnog aan reispapieren te komen, ondanks het feit dat ambassades van sommige herkomstlanden zeer terughoudend zijn om eigen onderdanen terug te nemen en documenten af te geven.'We kunnen deze mensen niet aan hun lot over blijven laten. De rechters zijn er al duidelijk over, nu de minister nog. Ik heb hem dan ook gevraagd te erkennen dat Somaliërs niet terug kunnen en mogen,' aldus Van Bommel.