www.sp.nl/justitie

Christel Wiskerke
Aïsha Akhiat
SP.nl/justitie
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

'Zet mogelijke fraudeurs GVB direct op non-actief'

29-03-2012 • De SP reageert geschokt op mogelijke verdwenen miljoenen bij het OV-chipkaartproject in Amsterdam. SP-Kamerlid Farshad Bashir: 'Naast dat er een onafhankelijk feitenonderzoek gedaan wordt naar de mogelijke fraude moeten alle betrokkenen, waaronder TLS-directeur Gert Jan Kroon, direct op non-actief worden gezet.'

Het SP-Kamerlid refereert aan de onthulling van de Telegraaf dat de toenmalige Raad van Bestuur van het GVB, onder leiding van Gert Jan Kroon, op de hoogte zou zijn van de fraude. Bashir: 'Het zou volstrekt onacceptabel zijn wanneer een aantal figuren zich verrijken ten koste van de reiziger en de belastingbetaler. Maar even zorgelijk vind ik het dat dezelfde mensen nu nog belangrijke functies bekleden. Zo is Gert Jan Kroon nu directeur van TLS, het bedrijf achter de OV-Chipkaart. Het is dan ook logisch dat hij samen met alle andere betrokkenen bij deze mogelijke megafraude direct op non-actief wordt gezet tot er meer duidelijkheid is.'

Bashir heeft inmiddels een Kamerdebat aangevraagd.