www.sp.nl/justitie

Christel Wiskerke
Aïsha Akhiat
SP.nl/justitie
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kamerbrede steun voor fors debat over ICT-veiligheid bij de overheid

06-09-2011 • 'De burgers van Nederland hebben recht op de allerhoogste garantie van veiligheid wanneer zij van de overheid verplicht een overheidswebsite moeten gebruiken. Dat vertrouwen is beschadigd, en de minister heeft dat nog niet hersteld.' Dat zei SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen vandaag in het vragenuur richting minister Donner. Ze is ontevreden over de antwoorden van de minister tot nu toe en kreeg kamerbrede steun voor een uitgebreid debat over het debacle bij Diginotar.

Sharon GesthuizenGesthuizen voelde vandaag minister Donner aan de tand in het vragenuur van de Tweede Kamer. De minister wees daarop op het feit dat internet nooit geheel veilig kan zijn en dat dit probleem niet alleen in Nederland speelde. Gesthuizen: 'Niets is 100% zeker. Maar de minister bagetaliseert het probleem dat steeds opnieuw opduikt, de overheid en ICT zijn tot nog toe een ongelukkige combinatie. Dat de burgers en bedrijven van Nederland inmiddels wekenlang ten prooi hebben kunnen vallen van kwaadwillenden reken ik hem heel erg zwaar aan. Zij moeten er van op aan kunnen dat de overheid alles doet om de veiligheid op internet te waarborgen.' Het debat zal waarschijnlijk volgende week gehouden worden, voorafgegaan door een hoorzitting met deskundigen.