www.sp.nl/justitie

SP.nl/justitie

/justitie :: Nieuws

Van Kent: Gun de Haagse Schilderswijk rust

13-08-2014 Bart van Kent, fractievoorzitter voor de SP in de gemeenteraad van Den Haag, roept op tot rust voor bewoners en ondernemers in de Haagse Schilderswijk. De afgelopen weken liepen verschillende demonstraties in deze wijk uit de hand. Van Kent: ‘Bewoners en ondernemers maken zich ernstig zorgen over hun wijk. Door de uit de hand gelopen demonstraties en het gebrekkige optreden van de locoburgemeesters is er kans dat de conflicten tussen verschillende groepen escaleren. Daarom is het van groot belang dat de burgemeester nu ingrijpt.’

SP, ChristenUnie en PvdA: klant heeft verantwoordelijkheid in strijd tegen gedwongen prostitutie

12-07-2014 Klanten die willens en wetens gebruik maken van een prostituee die gedwongen aan het werk is moeten worden aangepakt. Dat stelt SP-Kamerlid Nine Kooiman voor in een initiatiefwet die ze samen met de ChristenUnie en PvdA maakt.

Kooiman: Teeven zet onze veiligheid op het spel

02-07-2014 SP-Kamerlid Nine Kooiman is bezorgd over het plan van staatssecretaris Teeven om de bezuinigingen op de reclassering door te zetten. Ook Reclassering Nederland maakt zich grote zorgen en luidt vandaag de noodklok omdat het toezicht op criminelen dreigt te verslechteren. Kooiman: ‘Ik vind het onbegrijpelijk dat de staatssecretaris ervoor kiest om fors te bezuinigen op onze veiligheid. Al anderhalf jaar waarschuw ik hem voor de consequenties van zijn bezuinigingsdrift, maar blijkbaar is dat tegen dovenmansoren gezegd.’

Overwinning SP: ruimere betalingsregeling boetes

02-07-2014 Er komt een betalingsregeling voor mensen die hun verkeersboete wel willen, maar niet kunnen betalen. Dit heeft staatssecretaris Teeven op verzoek van de SP de Kamer woensdag laten weten. SP-Kamerlid Nine Kooiman is opgelucht met deze beleidswijziging: 'Eindelijk komt er een eind aan het achter de tralies zetten van mensen die hun boetes wel willen, maar niet kunnen betalen. Ik kreeg regelmatig voorbeelden van ouders die werden weggehaald van hun kinderen en hun baan kwijtraakten omdat ze hun boetes niet kunnen betalen en het gevang in moesten. Dat leverde grote problemen op, die met een betalingsregeling nu eindelijk voorkomen kunnen.'

Van Nispen: Opstelten goochelt met cijfers pakkans

26-06-2014 Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie goochelt met cijfers over de kans dat criminelen tegen de lamp lopen. Dat verweet SP-Kamerlid Van Nispen de minister donderdag in het verantwoordingsdebat over het Jaarverslag van het ministerie van Veiligheid en Justitie. 'De minister laat zich op zijn beleid niet of nauwelijks controleren en dat is een kwalijke zaak.'

Kooiman: aanpak Opstelten criminele jeugdbendes moet beter

17-06-2014 Het Openbaar Ministerie moet een vast aanspreekpunt krijgen voor de aanpak van criminele jeugdbendes. Dat wil SP-Kamerlid Nine Kooiman. Criminele jongeren moeten snel vervolgd kunnen worden. Agenten moeten daartoe meer samenwerken.

Oud-gevangenispersoneel wint strijd voor eerlijker pensioen

27-05-2014 Na jarenlange strijd gaat de regering eindelijk aan de slag met een eerlijke pensioenregeling voor het oud-gevangenispersoneel. SP-Kamerlid Nine Kooiman is blij dat er nu eindelijk schot in de zaak zit: ‘Deze mensen hebben zich jarenlang ingezet voor onze veiligheid en werden een aantal jaar geleden ‘bedankt’ met een forse bezuiniging op hun pensioen. Respectloos. Dat zij zo lang hebben moeten vechten voor een eerlijke regeling is schandalig.’

Kooiman: Zet extra in op betalingsregeling bij boetes

20-05-2014 Nog te vaak belanden mensen in de cel omdat ze hun verkeersboete wel willen, maar niet kunnen betalen.

Gesthuizen: Pak fraude aan met Nationale Fraude Autoriteit

15-05-2014 SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen wil een einde aan de lakse houding van het kabinet bij de aanpak van fraude: ‘Fraude kost de maatschappij ieder jaar 8 miljard euro. Desondanks krijgen fraudeurs vrij spel dankzij de lakse opstelling van onze overheid. Ik pleit er daarom voor om hier definitief een einde aan te maken door het inrichten van een nationaal anti-fraudebureau. Deze Nationale Fraude Autoriteit krijgt als taak om gecoördineerd fraude aan te pakken maar vooral ook te voorkomen.’

‘Rechtsstaat niet in goede handen bij Opstelten en Teeven’

13-05-2014 Een overgrote meerderheid (90%) van de advocaten vindt dat de rechtsstaat er met het beleid van dit kabinet niet op vooruit is gegaan. Met name de bezuinigingen op de gesubsidieerde rechtsbijstand zijn de advocaten een doorn in het oog. Dat blijkt uit een grote enquête onder advocaten. SP-Kamerlid Van Nispen: ‘Dit is een overduidelijk signaal dat Opstelten en Teeven niet op de goede weg zijn. De bezuinigingen moeten van tafel omdat de toegang tot het recht op het spel staat.’