www.sp.nl/jeugd

Meer info over Emile Roemer

Emile Roemer

SP.nl/jeugd
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kooiman: Geen snelwegbaby’s maar verloskundige zorg in de buurt

06-03-2012 • SP-Kamerlid Nine Kooiman wil dat de minister de sluiting van verloskundige zorg in ziekenhuizen een halt toeroept. In 20 ziekenhuizen dreigt de verloskundige zorg te verdwijnen. Zwangere vrouwen moeten hierdoor langer reizen bij een bevalling wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden.

Het kabinet stelt de zogenaamde basiszorg zoveel mogelijk op buurtniveau te willen organiseren, maar staat toe dat vele verloskundige afdelingen in ziekenhuizen bedreigd worden. Daardoor wordt de afstand die aanstaande moeders moeten afleggen veel te groot. Kooiman: ‘Een grotere reisafstand is onverstandig en potentieel zeer gevaarlijk. Een verloskundige afdeling in de buurt is van groot belang voor moeder en kind. Een kind hoort thuis of op een verloskundige afdeling in het ziekenhuis geboren te worden, niet in de berm.’

Op 7 maart zijn verloskundigen, kraamverzorgenden, artsen, vaders en moeders tussen 12.00 en 13.00 aanwezig op een manifestatie op het Plein in Den Haag, om te protesteren tegen de sluiting van de verloskundige afdelingen in ziekenhuizen.