www.sp.nl/jaspervandijk

sp.nl/Jasper van Dijk
Studenten demonstreren in Rotterdam

Van Dijk spreekt Rotterdamse studenten toe

05-02-2010 • Donderdag kwamen honderden studenten bijeen in Rotterdam om te demonstreren tegen de bezuinigingen in het hoger onderwijs. De hele week zijn er acties geweest in Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Wageningen, Delft en Rotterdam. Donderdag kwam minister Plasterk de Rotterdamse actievoerders te woord staan. 'Plasterk mag ik afstuderen, ja of nee? Moet ik me dan suf gaan lenen, ja of nee?' klonk luid over de campus van de Erasmus universiteit.

Om 13 uur begon de demonstratie op het terrein van de Erasmus universiteit in Rotterdam. Hier verzamelden honderden studenten zich om aan Plasterk te laten horen dat het zo niet verder kan. Er is de afgelopen jaren veel te veel bezuinigd op het hoger onderwijs, de kwaliteit gaat naar beneden en de kosten voor de student gaan omhoog. Daarom werd deze hele week actie gevoerd door Comite SOS. ROOD steunt deze acties en was dan ook aanwezig bij de demonstratie.

De boze studenten werden toegesproken door onder andere Gerard Oosterwijk, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond, de bezetters uit Utrecht en door SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk. Jasper van Dijk vertelde de studenten dat dit slechts het begin is. Er zullen nog veel grotere acties gaan volgen om het kabinet te overtuigen dat ze van het hoger onderwijs af moet blijven. Ook zei hij dat het slechts mooie woorden zijn dat het geld van de eventuele bezuinigingen op de studiefinanciering wordt geinvesteerd in kwalitatief onderwijs. "Trap er niet in, studenten!" aldus van Dijk.

Jasper van Dijk spreekt de studenten toe

Minister Plasterk kwam zelf ook de studenten toespreken. Helaas bleef dat bij mooie woorden over de toegankelijkheid van het hoger onderwijs. De menigte reageerde dan ook met: 'Geen woorden, maar daden!' De werkgroep van de minister die onderzoekt op welke manier er 20 procent bezuinigd kan worden op het hoger onderwijs, zal in april met haar voorstel komen. Tot die tijd moeten studenten in heel Nederland van zich laten horen. Wil je op de hoogte blijven van vervolg acties? Teken dan nu de petitie tegen de afbraak van ons hoger onderwijs.

Studio SP