www.sp.nl/harryvanbommel

Homepage SPSlash Harry van Bommel

Zoeken in /harryvanbommel

agenda

• Dinsdag 22 april Den Haag - 13.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de herdenking van de Armeense genocide. Locatie: Het Plein.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 16.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij Newroz, het Koerdisch Nieuwjaar, in het stadhuis in Den Haag.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 19:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij een manifestatie waarin meer aandacht wordt gevraagd voor het leed van religieuze minderheden in Syrië. Locatie: Het Plein.
  • Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
sp.nl/Harry van Bommel

Bombardement met burgerdoden in Afghanistan moet diepgaand worden onderzocht

01-10-2009 • SP-woordvoerder Harry van Bommel heeft de minister van Defensie gevraagd een diepgaand onderzoek in te stellen naar de toedracht van het bombardement door een Nederlandse F-16 in Afghanistan waarbij een nog onbekend aantal burgers om het leven is gekomen. Na een vuurgevecht met Engelse troepen in de plaats Lashkar Gah in de provincie Helmand werden Nederlandse F-16’s te hulp geroepen. Daarbij is een bom op een huis gegooid waarbij burgers gedood en verwond zijn.

“Dit moet diepgaand worden onderzocht”, aldus Van Bommel. “In mijn ogen heeft de commandant van de strijdkrachten generaal Van Uhm voor zijn beurt gesproken door te zeggen dat volgens de regels is gehandeld. Dat moet eerst worden onderzocht.” De precieze toedracht van de gebeurtenissen is nog onduidelijk. Van Bommel: “De internationale troepenmacht krijgt een steeds groter probleem met het winnen van het vertrouwen van de Afghaanse bevolking. Het treffen van burgers is afschuwelijk. Dit maakt de oorlog in Afghanistan nog ellendiger en uitzichtlozer."

Studio SP