www.sp.nl/harryvanbommel

Homepage SPSlash Harry van Bommel

Zoeken in /harryvanbommel

agenda

• Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
  • Maandag 12 mei Raalte - 20:00 - 22:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de SP-afdeling Raalte over de Europese politiek
  • Woensdag 14 mei Den Haag - 15:30 - 16:45 uur Harry van Bommel spreekt bij het seminar ‘a just future for all in Iran?’ in De Gevangenenpoort, Buitenhof 33
  • Donderdag 15 mei Hoofddorp - 20:00 - 22:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de SP-afdeling Haarlemmermeer over de Europese politiek.
sp.nl/Harry van Bommel

Van Bommel: Geef dictatuur in Iran geen vrij spel

17-06-2009 • Kamerlid Harry van Bommel heeft minister Verhagen van Buitenlandse Zaken vandaag gevraagd in de discussie over Iran de mensenrechten en de verkiezingen centraal te stellen. Volgens Van Bommel bewijst de minister de demonstranten in Iran een slechte dienst door de discussie over vermoedelijke verkiezingsfraude te vermengen met die over het nucleaire programma van Iran en mogelijke uitbreiding van de sancties tegen het land. Van Bommel: "Op de korte termijn is dat geen steun aan de bevolking van Iran, eerder het tegendeel. Iran verder isoleren betekent dat de dictatuur vrij spel krijgt."

Harry van BommelOp dit moment is het nog onduidelijk of er een gedeeltelijke hertelling van de stemmen komt of dat de oppositie erin zal slagen nieuwe verkiezingen af te dwingen. Buitenlandse journalisten kunnen in Iran hun werk niet meer doen. De SP heeft eerder deze week minister Verhagen gevraagd om de Iraanse zaakgelastigde in Den Haag te ontbieden en opheldering te vragen over de uitzetting van een cameraploeg van het televisieprogramma Nova. Dinsdag ontving de minister de zaakgelastigde maar deze weigerde opheldering te geven over de beperking van de journalistieke vrijheden in Iran.

Ook in Nederland zijn er inmiddels protesten van Iraniërs geweest om aandacht te vragen voor het geweld tegen vreedzame demonstranten in Iran. Donderdag zal Van Bommel een petitie in ontvangst nemen van Iraanse studenten.

Studio SP