www.sp.nl/harryvanbommel

Homepage SPSlash Harry van Bommel

Zoeken in /harryvanbommel

agenda

• Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
  • Maandag 12 mei Raalte - 20:00 - 22:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de SP-afdeling Raalte over de Europese politiek
  • Woensdag 14 mei Den Haag - 15:30 - 16:45 uur Harry van Bommel spreekt bij het seminar ‘a just future for all in Iran?’ in De Gevangenenpoort, Buitenhof 33
  • Donderdag 15 mei Hoofddorp - 20:00 - 22:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de SP-afdeling Haarlemmermeer over de Europese politiek.
sp.nl/Harry van Bommel

Van Bommel: Geweld West-Papoea zeer zorgwekkend

08-06-2012 • SP-Kamerlid Harry van Bommel is verontrust over recente berichten over grootschalig geweld in de provincie West-Papoea in Indonesië. Van Bommel: ‘Ik wil van de minister duidelijkheid over de toedracht van het recente geweld en over de rol van het Indonesisch leger hierbij. Het zou volstrekt immoreel zijn wanneer de minister de voorgenomen verkoop van Nederlandse tanks aan Indonesië doorzet te midden van dit geweld.’

Harry van BommelDe recente berichten wijzen op omvangrijke gewelddadigheden. Bronnen ter plaatse noemen dertien doden, honderden opgepakte Papoea’s en honderden in brand gestoken huizen. Maar liefst 1.500 Indonesische militairen, een heel bataljon, zouden bij de actie betrokken zijn. Ook wordt de beruchte anti-terreur-eenheid Densus 88 met de actie in verband gebracht. Het geweld zou ontstaan zijn doordat Indonesische militairen een jonge jongen hebben doodgereden.

In januari dit jaar noemde minister van Buitenlandse Zaken Rosenthal het geweld in West-Papoea nog ‘incidenteel’ van karakter. Van Bommel: ‘Ik wil van de minister weten of hij nog steeds van mening is dat het geweld ‘incidenteel’ is. Dat kan ik me niet voorstellen. Ook vraag ik de minister bij de Indonesische autoriteiten te informeren naar het lot van de arrestanten en een rechtsstatelijke behandeling voor hen te bepleiten. Ook moet er een onafhankelijk onderzoek naar de gebeurtenissen komen.’

Studio SP