www.sp.nl/harryvanbommel

Homepage SPSlash Harry van Bommel

Zoeken in /harryvanbommel

agenda

• Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
  • Maandag 12 mei Raalte - 20:00 - 22:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de SP-afdeling Raalte over de Europese politiek
  • Woensdag 14 mei Den Haag - 15:30 - 16:45 uur Harry van Bommel spreekt bij het seminar ‘a just future for all in Iran?’ in De Gevangenenpoort, Buitenhof 33
  • Donderdag 15 mei Hoofddorp - 20:00 - 22:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de SP-afdeling Haarlemmermeer over de Europese politiek.
sp.nl/Harry van Bommel

Van Bommel wil protest tegen executie Iraanse homo’s

15-05-2012 • Kamerlid Harry van Bommel dringt er vandaag bij minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken op aan om te protesteren tegen de dreigende executie van vier homo’s in Iran. In Iran worden vaker homoseksuelen geëxecuteerd maar de aanklacht betreft dan verkrachting. In dit geval wordt homoseksueel gedrag echter expliciet als reden voor het vonnis genoemd. Van Bommel heeft de minister gevraagd de Iraanse ambassadeur in Nederland op het matje te roepen en te protesteren tegen de executie. 'Het is onacceptabel dat mensen hun seksuele geaardheid met de dood moeten bekopen. Rosenthal moet de diplomatieke druk fors opvoeren en zich verzetten tegen dit doodvonnis.'

Volgens de Iraanse mensenrechtenorganisatie HRANA maakt de strafwet in Iran geen onderscheid tussen verkrachting en homoseksueel gedrag. Processen over deze zaken worden echter achter gesloten deuren behandeld. Daarom is voor buitenstaanders niet te beoordelen op grond waarvan mensen worden veroordeeld, zo oordeelt mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch in een rapport uit 2011.

Van Bommel wil dat de minister navraagt of er nog beroep mogelijk is tegen de rechterlijke beslissing. ‘Homoseksualiteit is niet strafbaar in Iran maar door deze wijze van vervolging zullen homo’s zich steeds meer verbergen. De afgelopen vijf maanden zijn er al minimaal vijf homo’s in Iran opgehangen. Daar moet meteen een einde aan komen. Internationale druk kan daarbij helpen’, aldus het Kamerlid.

Studio SP