www.sp.nl/harryvanbommel

Homepage SPSlash Harry van Bommel

Zoeken in /harryvanbommel

agenda

• Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
  • Maandag 12 mei Raalte - 20:00 - 22:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de SP-afdeling Raalte over de Europese politiek
  • Woensdag 14 mei Den Haag - 15:30 - 16:45 uur Harry van Bommel spreekt bij het seminar ‘a just future for all in Iran?’ in De Gevangenenpoort, Buitenhof 33
  • Donderdag 15 mei Hoofddorp - 20:00 - 22:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de SP-afdeling Haarlemmermeer over de Europese politiek.
sp.nl/Harry van Bommel

Roemer wil excuses aan Molukse gemeenschap

15-04-2012 • SP-fractievoorzitter Emile Roemer heeft gisteren bij de herdenking van de executie van voormalig RMS-president Chris Soumokil bepleit dat de Nederland excuses maakt aan de Molukse gemeenschap. Hij sluit daarmee aan bij de oproep van de Leerdamse burgemeester Molkenboer die meent dat de overheid de Molukkers excuses moet maken voor de kille ontvangst die zij kregen bij hun komst naar Nederland. In een aantal Molukkengemeenten zullen gemeenteraadsfracties van de SP voorstellen het voorbeeld van Leerdam te volgen.

Emile RoemerRoemer benadrukte in een toespraak in aanwezigheid van de huidige president Wattilete van de RMS-regering in ballingschap dat de Molukkers destijds als KNIL-militair op dienstbevel naar Nederland zijn gekomen. ‘Na trouwe dienst aan het koninkrijk werden de Molukkers echter meteen ontslagen en moesten ze rondkomen van een grijpstuiver die ze kregen van de overheid. De vernedering die daarmee gepaard ging heeft veel mensen gebroken', aldus Roemer. Hij meent dat excuses het leed niet kan compenseren maar wel zal bijdragen aan verzoening.

De SP-voorman blikte ook vooruit op de komst van de Indonesische president Yudhoyono naar Nederland, later dit jaar. De SP zal dat bezoek aangrijpen om bij de president aan te dringen op het bekendmaken van de laatste rustplaats van Soumokil. Indonesië heeft deze altijd geheimgehouden. Roemer stelde tevens dat zijn partij niet zal instemmen met de verkoop van Nederlandse tanks aan Indonesië of het intensiveren van de handelsrelatie met Nederland zolang er sprake is van ernstige mensenrechtenschendingen op de Molukken en West-Papoea. Daarbij verwees hij onder meer naar de vele politieke gevangenen die langdurige celstraffen uitzitten wegens het hijsen van de Molukse vlag of de Morgenstervlag van West-Papoea. Tweede Kamerlid Harry van Bommel zal maandag de Indonesische mensenrechtenschendingen in het mensenrechtenoverleg met de regering aan de orde stellen.

Studio SP