www.sp.nl/harryvanbommel

Homepage SPSlash Harry van Bommel

Zoeken in /harryvanbommel

agenda

• Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
  • Maandag 12 mei Raalte - 20:00 - 22:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de SP-afdeling Raalte over de Europese politiek
  • Woensdag 14 mei Den Haag - 15:30 - 16:45 uur Harry van Bommel spreekt bij het seminar ‘a just future for all in Iran?’ in De Gevangenenpoort, Buitenhof 33
  • Donderdag 15 mei Hoofddorp - 20:00 - 22:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de SP-afdeling Haarlemmermeer over de Europese politiek.
sp.nl/Harry van Bommel

Van Bommel wil verantwoording Hillen over achterhouden informatie Kunduz

13-02-2012 • Ruim voordat de puntjes van de huidige politietrainingsmissie in Kunduz op de i werden gezet, wist Nederland al dat er veel te weinig agenten in Kunduz zouden zijn om op te leiden. Dat wordt duidelijk uit een vertrouwelijke stuk van de Nederlandse ambassade in Kabul waar dagblad De Pers de hand op heeft weten te leggen.

Harry van BommelTijdens een gesprek met de top van de NAVO-trainingsmissie in Afghanistan waarschuwde generaal Stuart Beare dat indien Nederland alleen zou opleiden voor Kunduz, het waarschijnlijk om zeer lage aantallen zou gaan. Deze informatie werd niet gedeeld tijdens het debat met de Kamer in april vorig jaar. Van Bommel: ‘Deze informatie was essentieel voor het debat. Daarin ging het nota bene om de precieze invulling van de missie. Dat deze informatie werd achtergehouden is onbegrijpelijk en zeer kwalijk. Minister Hillen moet zich hierover verantwoorden.’

In oktober vorig jaar kwamen zeven trainers vervroegd terug uit Kunduz omdat zij er geen werk hadden. De tweede lichting trainers werd kort daarna gehalveerd. Tien van de twintig bleven thuis. Van Bommel: ‘Ik wil van de minister weten wat voor gevolgen dit heeft voor het aantal agenten dat Nederland op gaat leiden. Het kan niet anders dan dat dit er minder worden dan de ongeveer drieduizend die de minister vorig jaar noemde.’

Studio SP