www.sp.nl/harryvanbommel

Homepage SPSlash Harry van Bommel
sp.nl/Harry van Bommel

Harry van Bommel :: Nieuws

EU moet wapenstilstand en terugtrekking uit Gaza eisen

18-07-2014 Gisteravond is Israël een grootschalig grondoffensief in de Gazastrook begonnen. Duizenden militairen staken halverwege de avond de grens met Gaza over. Bij het grondoffensief zijn infanterie- en tankeenheden betrokken. Volgens SP-Kamerlid Harry van Bommel is sprake van een ernstige escalatie van het conflict die de internationale gemeenschap niet mag negeren. 'De EU is een belangrijke partner van zowel Israël als de Palestijnen. Vanuit die betrokkenheid moet de EU een onmiddellijk staakt-het-vuren eisen en terugtrekking van Israël uit Gaza.'

Van Bommel: meer druk op Israel en Palestijnen om tot staakt-het-vuren te komen

10-07-2014 SP-Kamerlid Harry van Bommel plaatst grote vraagtekens bij de militaire reactie van Israël op de dood van 3 Israëlische tieners en de raketaanvallen uit Gaza. Van Bommel veroordeelt de Palestijnse aanvallen maar vraagt zich af of de Israëlische reactie wel proportioneel is. Van Bommel maakt zich verder zorgen over de door Israël aangekondigde inval in de Gazastrook. Hij heeft minister Timmermans schriftelijk gevraagd om via de EU meer druk op beide partijen uit te oefenen om tot een onmiddellijk staakt-het-vuren te komen.

Monument Halabja

Monument voor slachtoffers Halabja onthuld

29-04-2014 Dinsdagmiddag is in Den Haag het monument onthuld ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de gifgasaanval op Halabja, 26 jaar geleden. Het monument is het resultaat van een Haags burgerinitiatief dat actief door de SP werd gesteund.

Van Bommel: Nederland moet zich uitspreken tegen drones

22-04-2014 SP-Kamerlid Harry Van Bommel vindt dat minister Timmermans van Buitenlandse Zaken zich volgende week in de Verenigde Staten moet uitspreken tegen het Amerikaanse drone beleid. Van Bommel: ‘De afgelopen jaren hebben mensenrechten- en andere organisaties het ene na het andere rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat Amerikaanse drone aanvallen geregeld het internationaal recht hebben geschonden. Het zou bijzonder merkwaardig zijn als de minister volgende week in de Verenigde Staten op bezoek is en niets over deze kwestie zegt.’

Van Bommel wil onderzoek naar Turkse betrokkenheid bij oorlog in Syrië

15-04-2014 SP-Kamerlid Van Bommel vindt dat er een onafhankelijk, internationaal onderzoek moet komen naar de mogelijke Turkse betrokkenheid bij de oorlog in Syrië. Van Bommel: ‘Er zijn al veel berichten naar buiten gekomen over de rol die Turkije speelt in de oorlog in buurland Syrië. Het is hoog tijd dat de onderste steen nu eindelijk boven komt zodat de omvang en de aard van deze steun duidelijk wordt. Morgen zal ik minister Timmermans vragen internationaal onderzoek te bepleiten.’