www.sp.nl/geld

SP.nl/geld

/geld :: Nieuws

Pomphouders in actie

Draai accijnsverhogingen nu terug om nog meer leed te voorkomen

17-04-2014 SP-Kamerlid Arnold Merkies wil dat het kabinet zo snel mogelijk de accijnsverhogingen terugdraait om meer leed onder pomphouders in de grensstreek te voorkomen. Uit onderzoek van diverse belangenorganisaties, waaronder Bovag, en een eigen steekproef van de SP, blijkt dat de omzet van de pomphouders in de grensstreek sinds de accijnsverhoging van 1 januari 2014 flink is gedaald.

Hogere inkomens profiteren van uitruilen principes

01-04-2014 SP-leider Emile Roemer vindt het goed dat de strafbaarstelling van illegaliteit van tafel is: ‘Een mensenrechten-schendende maatregel is nu van de baan, en dat is goed nieuws.’ Verder noemt Roemer de deal tussen PvdA en VVD over strafbaarstelling van illegaliteit ‘onsmakelijk’ omdat als onderdeel van de afspraak hogere inkomens een extra belastingvoordeel krijgen. ‘Hogere inkomens profiteren van het nieuwe uitruilen van principes door PvdA en VVD. Zij krijgen een belastingvoordeel, de lage inkomens straks de rekening. Dat nadat eind vorig jaar de allerhoogste inkomens ook al een belastingvoordeel kregen van een half miljard,’ aldus Roemer.

Elzinga: Pakken we belastingontwijking aan?

21-01-2014 Vijf jaar nadat de SP het initiatief nam voor een symposium in de Eerste Kamer over internationale tax justice, debatteert de Senaat dinsdag met staatssecretaris Weekers over het beleid van de Nederlandse regering.

Europese groeistrategie schaadt Nederlandse economie en samenleving

13-11-2013 Met haar vandaag gepresenteerde groeistrategie gaat de Europese Commissie verder met het afbreken van sociale rechten, de verzorgingsstaat en het schaden van de Europese economie. Een keuze voor investeren in de economie, werkgelegenheid en innovatie wordt niet gemaakt. Dat stelt SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Het ergste van de crisis is niet voorbij zoals de Europese Commissie beweert. De werkloosheid is enorm, schulden en armoede bij huishoudens nemen toe en de middenstand krijgt klap na klap. Dat de rijkere lidstaten volgens de Commissie nu meer moeten doen om de binnenlandse vraag te stimuleren is terecht. Daarvoor moet je echter ook overheden meer ruimte geven om te investeren en af te zien van lastenverzwaringen. Dan herstel je het vertrouwen van consumenten en bedrijven. Deze boodschap is dan ook volstrekt ongeloofwaardig.’

Bashir: 'Kabinet goochelt met belastinggeld'

28-10-2013 Volgens SP-Kamerlid Farshad Bashir staat het Belastingplan voor 2014 vol gegoochel om de begroting op orde te krijgen. Hij verwijst naar de miljarden die het kabinet ingeboekt heeft met het naar voren halen van belastinginkomsten. 'Het kabinet wil dat mensen hun gespaarde ontslagvergoeding volgend jaar opnemen en gokt er op dat ondernemers meer dividend aan zichzelf gaan uitbetalen. Niemand weet of en hoeveel mensen dat ook zullen gaan doen, maar het kabinet heeft wel alvast 2,3 miljard euro extra belastinginkomsten ingeboekt. Het betere goochelwerk, noem ik dat.'