www.sp.nl/geld

Rob Mollink
Alexander van Steenderen
SP.nl/geld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Steun voor plan dichten erfbelastinglek

17-11-2010 • Tweede Kamerleden Farshad Bashir (SP) en Bruno Braakhuis (GroenLinks) hebben bij de behandeling van het Belastingplan twee amendementen ingediend waarmee zij een veelgebruikte manier om erfbelasting te ontwijken onmogelijk willen maken. Deze voorstellen lijken op een meerderheid te kunnen rekenen. Hiermee wordt een einde gemaakt aan het weglekken van honderden miljoenen euro's die voor het dekken van het financieringstekort gebruikt kunnen worden.

Farshad BashirVermogende Nederlandse families betalen in de praktijk vaak nauwelijks belasting over geërfd vermogen doordat zij hun geld achter het beroepsgeheim van een buitenlandse notaris plaatsen. De notaris doet vervolgens de aangifte van de erfbelasting. Via deze zogenaamde 'Edelweissroute' worden bijvoorbeeld Zwitserse bankrekeningen en andere niet op naam gestelde bezittingen zoals aandelen, jachten en villa's uit het zicht van de Belastingdienst gehouden. Bashir: 'Naar schatting is alleen al in Zwitserland voor minstens 20 miljard euro zwart geld gestald. Door dit belastinglek (deels) te dichten laten we miljonairs en miljardairs ook hun deel van de belasting betalen. Dat is hard nodig als je bedenkt dat dit kabinet harde bezuinigingen durft op te leggen aan de laagste inkomens.'