www.sp.nl/geld

Rob Mollink
Alexander van Steenderen
SP.nl/geld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

SP begint actie tegen verhoging AOW-leeftijd

26-03-2009 • De SP heeft vanavond een actie gelanceerd tegen de verhoging van de AOW-leeftijd van 65 naar 67 jaar. Onder het motto ‘65 blijft 65’ wordt geprotesteerd tegen de omstreden bezuinigingsmaatregel van het kabinet.

Initiatiefneemster Agnes Kant: “Deze crisis is veroorzaakt door fouten in het systeem, verkeerde beslissingen door politici en graaiende ondernemers. Maar zoals altijd wordt de rekening gepresenteerd aan de mensen die niets konden en kunnen doen aan de huidige situatie. Een beschaafd land gunt ouderen hun welverdiende rust. Daarom werd ooit afgesproken: ben je 65, dan hoef je niet meer te werken en krijg je AOW. De crisis wordt nu misbruikt om de verhoging van de AOW-leeftijd door te drukken. Daartegen komen wij in verzet.”

“Het geld dat de staat misloopt door de crisis kan ook gevonden worden door niet langer villa’s te subsidiëren, door de JSF niet aan te schaffen en door de rijken hun deel mee te laten betalen aan de AWBZ. Verder kunnen de oplopende kosten voor de AOW door de vergrijzing, nagenoeg geheel worden opgevangen door de groeiende belastinginkomsten uit de pensioenen.”

Nog tijdens het debat met de regering is een actiesite gelanceerd: www.65blijft65.nl