www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Schagen - Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica neemt deel aan de forumdiscussie op de Europese dag van het Regius College Schagen.
  • Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
SP.nl/europa

Standpunt :: ACTA

De SP verwerpt het in het geheim gesloten ACTA-verdrag. Het Anti-Counterfeiting Trade Agreement is bedoeld om intellectuele eigendomsrechten beter te beschermen, en is ondertekend door onder meer de VS en Japan en ligt binnenkort voor aan het Europees Parlement.

Volgens de SP is er geen goede balans tussen aan de ene kant de economische belangen die met intellectuele eigendomsrechten samenhangen en aan de andere kant de publieke belangen. Zo wordt het maken van generieke medicijnen - levensreddende medicijnen voor grote groepen mensen die deze niet voor de marktprijs kunnen inkopen- vrijwel onmogelijk. Ook worden onder de ACTA-afspraken internetgebruikers volgens de SP veel te snel gecriminaliseerd voor bijvoorbeeld het plaatsen van filmpjes of geluidsfragmenten op het internet.

De lobby van de grote bedrijven en auteursrechtenorganisaties heeft hier duidelijk veel te veel zijn zin gekregen.

Overzicht alle standpunten europa

/europa :: column