www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
  • Dinsdag 29 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius, zal deelnemen aan het EU panel van de University College Utrecht.
  • Dinsdag 29 april Rotterdam - 20:00 - 21:30 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Alexander van Steenderen is te gast bij de politieke talkshow DRAAD.
SP.nl/europa

Standpunt :: Europese Unie en defensie

Nationale soevereiniteit en internationale solidariteit staan voorop. Dus geen politiek-militaire supermacht en al helemaal geen Europees leger.
Brussel stopt met het investeren onderzoek voor militair gebruik. Het leger wordt niet onderworpen aan EU-marktregels, want het gaat niet om producten als autoís en televisies. De EU onthoudt zich van subsidies voor de wapenindustrie.
Lidstaten mogen elders alleen interveniŽren met een VN-mandaat. Het Verdrag van Lissabon wil ten onrechte dat de militaire vermogens geleidelijk versterkt worden. Ook wil het dat andere EU-landen een aangevallen lidstaat bijstaan. Dat is een groot risico omdat de EU grenst aan veel (potentiŽle) conflictgebieden.
Europa werkt niet mee aan de ondermijning van het non-proliferatieverdrag. Kernwapens moeten Europa en de wereld uit, de EU moet in dat opzicht initiatieven nemen.

Overzicht alle standpunten europa

/europa :: column