www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Dit is de Dag, Nederland 1 - 07:00 - 09:00 uur, Dennis de Jong is te zien in een reportage van Dit is de Dag over de Europese verkiezingen van 22 mei.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 15:00 - 17:00 uur, Europarlementariër Dennis de Jong neemt deel aan het Europees verkiezingsdebat georganiseerd door Transport en Logistiek Nederland in Nieuwspoort, Lange Poten 10
SP.nl/europa

Zwijg niet over toekomst Eurogrondwet

Ben van der Velden pleit voor een ‘mini’-grondwet, inclusief een EU-minister van Buitenlandse Zaken en de afschaffing van het vetorecht (NRC, 14 september 2006). Dit is niet de richting die de EU op moet.

door Harry van Bommel, lid van de Tweede Kamer voor de SP

Eén EU-functionaris voor Buitenlandse Zaken zal niet leiden tot eenduidig beleid. Duitsland en Frankrijk zitten bijvoorbeeld op een volstrekt andere lijn dan de Britten en de Nederlanders. En het vetorecht inleveren is precies iets waar Nederland helemaal niet op zit te wachten. Het verlies van zeggenschap was juist een van de kernargumenten waarom mensen ‘nee’ zeiden tegen de Europese grondwet.

Of de grondwet wel of niet dood is, feit is dat VVD en CDA de grondwet doodzwijgen. Herhaaldelijk hebben bewindslieden laten weten dat ‘dit kabinet’ de grondwet niet zal ratificeren. Door hier in hun verkiezingsprogramma’s over te zwijgen, wordt de weg opengehouden om de grondwet later alsnog in te voeren. De vrees dat kabinet Balkenende IV of Bos I meewerkt aan een reanimatie van de grondwet is reëel.

VVD en CDA willen over een nieuwe verdragswijziging geen nieuw referendum houden. Daarnaast hebben CDA en PvdA in het Europees Parlement kortgeleden gesteld dat de grondwet uiterlijk in 2009 ingevoerd moet worden.

De SP vindt echter dat het ‘nee’ tegen de EU-grondwet moet worden gerespecteerd. Laten ook de andere partijen hun kaarten met betrekking tot de toekomst van de grondwet snel op tafel leggen, dan kunnen we er over spreken in aanloop naar de Tweede-Kamerverkiezingen.

Dit artikel werd gepubliceerd in NRC Handelsblad op 26 september 2006

/europa :: column