www.sp.nl/europa

SP.nl/europa

/europa :: Nieuws

Nederland moet vaker ‘nee’ tegen de EU kunnen zeggen

31-03-2014 Nederland moet weer vaker ‘nee’ tegen de EU kunnen zeggen, de macht van lobbyisten inperken en voorbereid zijn op het uiteenvallen van de euro. Dat was de boodschap van Europarlementariër Dennis de Jong en Tweede Kamerlid Harry van Bommel vandaag bij het gezamenlijke jaarlijkse Europadebat in de Tweede Kamer. Dennis de Jong: ‘ In Brussel laten de ambtenaren en Eurocommissarissen zich graag adviseren door een leger van 25.000 lobbyisten. 20.000 Lobbyisten weigeren openheid te geven over hun opdrachtgever en hun fondsen maar vinden wel een gewillig oor in de EU, dat is niet transparant en ondemocratisch. De SP komt daarom deze week met voorstellen om ongeregistreerde lobbyisten de toegang tot EU-ambtenaren te ontzeggen.’

Europese Commissie zwicht voor bankenlobby

29-01-2014 De bankenlobby is weer succesvol geweest in het afzwakken van regels om een nieuwe kredietcrisis te voorkomen. Dat concludeert SP-Europarlementariër Dennis de Jong na het verschijnen van de plannen van de Europese Commissie voor de Europese Bankensector: ‘Ruim vijf jaar na het uitbreken van de kredietcrisis weet de bankenlobby zich nog steeds te vrijwaren van regels om een nieuwe crisis te voorkomen. Zo blijven de spaarder en belastingbetaler blootgesteld aan de risicovolle activiteiten van banken. Dat is onacceptabel.’

Bijeenkomst modern links

Emile Roemer: ‘Goed dat links van elkaar leert in Europa!’

21-01-2014 ‘Partijen links van de sociaaldemocratie kunnen heel veel van elkaars ervaringen leren. Of het nu gaat om het voeren van effectieve oppositie of deelnemen aan coalitieregeringen. Weten wat er over de grens gebeurt, vergroot de mogelijkheden om in eigen land succesvol te zijn, nu en in de toekomst.’ Dat zei SP-leider Emile Roemer na afloop van een tweedaagse informele conferentie met vertegenwoordigers van moderne linkse partijen uit elf Europese landen, die op uitnodiging van de SP in Nederland bijeen waren.

Griekse oppositieleider Tsipras: Einde aan bezuinigingsbeleid Europa

20-01-2014 Tijdens het Moed-debat over Democratie, Economie en Samenleving heeft de Griekse oppositieleider Alexis Tsipras gepleit voor een radicale verandering in het Europese crisisbeleid. Dit beleid, zo betoogde Tsipras werkt contraproductief en ondermijnt de democratie en het draagvlak voor Europese samenwerking.

Poster armoedebestrijdingsbijeenkomst De poster van de bijeenkomst over armoedebestrijding

De Jong en maatschappelijke organisaties kraken rol EU in armoedebestrijding

17-10-2013 ‘Het huidige EU beleid vergroot de armoede in de EU’ dat was de centrale conclusie op een brede, door de SP georganiseerde bijeenkomst van EU anti-armoede organisaties in Brussel. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘De organisaties lieten geen spaan heel van het armoedebeleid van de Europese Commissie en de Europese Raad. Niet alleen blijkt armoedebestrijding totaal geen prioriteit, de huidige focus van de Commissie op eenzijdig bezuinigingsbeleid om de norm van 3% begrotingstekort te halen zorgt voor de grootste humanitaire crisis sinds de Tweede Wereldoorlog . Als laatste draait de Commissie door haar beleid de nek om van wat over is van de sociale welvaartsstaat en maakt daarmee armoede voor een aanzienlijk deel van de Europese bevolking permanent. Die boodschap staat haaks op het verhaal dat de Europese Commissie zo graag herhaalt dat de ergste crisis over is en dat de EU bijdraagt aan armoedebestrijding.’

Roemer: 'Dijsselbloem moet Brusselse plannen bankenunie afwijzen'