www.sp.nl/europa

SP.nl/europa

/europa :: Nieuws

De Jong maant Europese transportministers tot actie

20-05-2014 Vandaag heeft Europarlementariër Dennis de Jong samen met de Europese werkgeversorganisatie in de transport IRU en de Europese werknemersorganisatie in de transport ETF een brandbrief gestuurd naar alle transportministers van de lidstaten over de misstanden in het internationale wegvervoer. Dennis de Jong: ‘Eurocommissaris Kallas had beloofd om aanbevelingen aangaande het internationale wegvervoer te delen met zijn nationale collega’s, maar hij heeft het gelaten bij woorden, dus doen wij het als SP zelf wel.’

SP-voorstellen tegen illegale praktijken wegvervoer op agenda Europese Transportministers

08-05-2014 Vandaag komen de ministers verantwoordelijk voor Transport bijeen in Griekenland voor hun periodieke informele overleg. Zij zullen onder andere spreken over de voorstellen die SP-Europarlementariër De Jong, samen met gelijkgezinde Europarlementariërs, heeft overhandigd aan Eurocommissaris Kallas.

Eurocommissaris Kallas laat Nederlandse chauffeurs in de kou staan

15-04-2014 Vanmorgen hebben Europarlementariërs van alle grote fracties onder leiding van SP-Europarlementariër Dennis de Jong een gesprek gehad met Eurocommissaris van transport Kallas. Daarbij heeft De Jong een eerste serie protestbrieven van Nederlandse, Belgische en Deense vrachtwagenchauffeurs overhandigd. Het gesprek volgt op het gisteren verschenen rapport van Eurocommissaris Kallas waarin de situatie in de transportsector wordt doorgelicht. De Jong: ‘Het rapport is beneden ieder peil. De Commissie vertrouwt erop dat de lonen in Europa naar elkaar toegroeien. Met andere woorden, de Nederlandse chauffeur moet maar genoegen nemen met de helft van zijn/haar salaris. Het rapport erkent de sociale problemen, maar ziet daarin geen beletsel om het binnenlands wegvervoer te liberaliseren. Kallas bevestigde dat de Commissie zelf nog geen liberaliseringsvoorstel doet, maar hij heeft een jaar lang ook geen enkele stap gezet om de wantoestanden in het wegvervoer aan te pakken.’

SP confronteert Eurocommissaris via brieven met situatie chauffeurs

08-04-2014 Vrachtwagenchauffeurs klimmen massaal in de pen om de Eurocommissaris van transport Kallas tot actie tegen schijnconstructies en uitbuiting in de transportsector te dwingen. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Het loopt werkelijk storm, ik heb binnen een paar dagen al tientallen brieven van chauffeurs ontvangen. Niet alleen van Nederlandse chauffeurs, ook veel buitenlandse chauffeurs willen actie tegen de uitbuiting en verdringing in de transportsector. Volgende week heb ik samen met Europarlementariërs van alle grote groepen in het Parlement een gesprek met Eurocommissaris Kallas, ik zal hem dan ook de brieven van de vrachtwagenchauffeurs overhandigen. Ik geloof dat de Eurocommissaris in een ivoren toren leeft en geen idee heeft van de werkelijke situaties waarin vrachtwagenchauffeurs zich bevinden. Als Kallas deze brieven leest kan ik mij moeilijk voorstellen dat hij nog langer blijft treuzelen met maatregelen.’

Europarlementariërs eisen snelle actie tegen uitbuiting vrachtwagenchauffeurs

10-03-2014 Vandaag sturen Europarlementariërs een boze brief aan Eurocommissaris Kallas over de problemen in het wegtransport. Initiatiefnemer van de brief SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘De brandbrief van de Europarlementariërs volgt na een jaar van acties van vrachtwagenchauffeurs. Vorig jaar heeft Kallas aan ons toegezegd de problemen van vrachtwagenchauffeurs zoals uitbuiting van buitenlandse chauffeurs serieus te nemen en met actievoorstellen te komen. Een jaar later moeten we vaststellen dat er niets gebeurd is. Dat duurt niet alleen de chauffeurs en onze groep van Europarlementariërs veel te lang, ook steeds meer EU-lidstaten roepen de Commissie op om de door de liberalisering veroorzaakte problemen snel aan te pakken.’

De Jong: luchtvaartpassagier krijgt meer duidelijkheid passagiersrechten

05-02-2014 Vandaag stemde het Europees Parlement over de rechten van luchtvaartpassagiers. SP-Europarlementariër De Jong: `In het algemeen hebben luchtvaartpassagiers nu meer rechten en is er ook veel onduidelijkheid weggenomen, zodat het gemakkelijker wordt die rechten ook te verzilveren. Op enkele punten hadden we als SP wel verder willen gaan, maar is het EP toch gezwicht voor druk van de luchtvaartmaatschappijen.´

Europarlement wil betere bescherming luchtvaartpassagiers

05-11-2013 Het Europees parlement wil veel meer bescherming van luchtvaartpassagiers dan de Europese Commissie heeft voorgesteld, dat is de uitkomst van de stemming in de Interne Marktcommissie van het Europees Parlement vandaag. De Jong; ‘Mijn voorstellen om passagiers die hun eerste vlucht missen niet langer van een vervolgvlucht of terugvlucht te weren is aangenomen. Straks valt niet langer je hele vakantie in het water als je de heenvlucht mist.’

De Jong steunt acties van vrachtwagenchauffeurs

11-10-2013 Europese vakbonden zijn gisteren protestacties begonnen om de Europese Commissie te dwingen in te grijpen in de misstanden in het Europese wegvervoer die zij beschrijven als ‘moderne slavernij’. SP Europarlementariër Dennis de Jong: ‘De verhalen van vrachtwagenchauffeurs liegen er niet om: onder meer uitbuiting van buitenlandse werknemers, het ontduiken van sociale premies en oneerlijke concurrentie via brievenbus BV’s. Eerder dit jaar heb ik op basis van bijna 3000 klachten een zwartboek aan Eurocommissaris Kallas aangeboden. De problemen zijn dus al lang en breed bekend maar concrete maatregelen laten nog steeds op zich wachten.’

Brussel mag de chauffeurs niet in de kou laten staan

02-07-2013 Vanmorgen overhandigde SP-Europarlementariër Dennis de Jong het eerste exemplaar van ‘De Chauffeur aan het woord’ aan Eurocommissaris Kallas van Transport. ‘De chauffeur aan het woord’ is geschreven op basis van een enquête over het wegvervoer onder bijna 3000 vrachtwagenchauffeurs en bevat een hele reeks voorstellen die aan wantoestanden in het wegvervoer een einde moeten maken.

Farshad Bashir spreekt de demonastranten toe Farshad Bashir spreekt de demonstranten toe

Schippers demonstreren voor betere omstandigheden in transportvervoer

13-04-2013 Ruim vijfhonderd binnenvaartschippers uit Nederland, België en Frankrijk demonstreerden in Brussel voor betere omstandigheden in het goederenvervoer. SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir sprak de demonstranten toe. Bashir: 'In heel Europa is het crisis in de transportsector, zowel op de weg als bij de binnenvaartschippers met veel persoonlijke drama’s door talloze faillissementen.'

/europa :: column