www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
  • Dinsdag 29 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius, zal deelnemen aan het EU panel van de University College Utrecht.
  • Dinsdag 29 april Rotterdam - 20:00 - 21:30 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Alexander van Steenderen is te gast bij de politieke talkshow DRAAD.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Lidstaten krijgen hete adem van Commissie en Europees Parlement in de nek bij onvoldoende corruptiebestrijding

18-05-2011 • De Europese Commissie heeft de SP toegezegd veel nauwer met het Europees Parlement samen te werken om een einde te maken aan corrupte praktijken in de lidstaten. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: "Op dit moment zijn veel lidstaten laks, het is tijd voor een veel actiever anti-corruptiebeleid." Daarom overhandigde hij tijdens een bijeenkomst op 17 mei een ´Call for Action against Corruption´ aan Eurocommissaris Malmström. Zijn oproep wordt gesteund door Europarlementariërs van alle belangrijke groepen in het Europees Parlement.

Dennis de JongTijdens het gesprek met Eurocommissaris Malmström werd ook het recente nieuws over de vermeende omkopingspraktijken van Philips in Polen besproken. De Jong: ´Het is heel vreemd dat in Nederland, waar zoveel internationale bedrijven zijn gevestigd, nog nooit één bedrijf is veroordeeld voor omkoping van buitenlandse ambtenaren, terwijl Nederlandse bedrijven wél in andere landen worden aangeklaagd, zoals Shell onlangs in de Verenigde Staten. Daarom zou het geen kwaad kunnen, als minister Opstelten de hete adem van de Commissie in zijn nek voelt om de onderste steen boven te krijgen in dit soort zaken. Op dit ogenblik kan de Commissie zich nog niet met individuele zaken bemoeien, maar binnenkort komt de Commissie met plannen voor intensieve monitoring van corruptiebestrijding. Ik heb nu met haar afgesproken dat ik samen met de groep gelijkgezinde Europarlementariërs zoveel mogelijk feitelijke informatie aan de Commissie zal geven die vervolgens bij de monitoring gebruikt kan worden. Zo zou Nederland dan vragen kunnen verwachten over het niet-vervolgen van in Nederland gevestigde bedrijven die zich aan corruptie hebben schuldig gemaakt.´

De Call for Action lanceerde De Jong al eind vorig jaar. Sindsdien hebben steeds meer Europarlementariërs zich erbij aangesloten. De Jong: ´Ik ben bijzonder verheugd dat de christendemocraten zich zelfs als groep hebben geschaard achter de voorstellen. Dat geeft het document nog meer gewicht.´ Zowel de voorstellen van de Commissie als de ideeën van de Europarlementariërs zullen op 8 juni in Straatsburg tijdens een speciale persbriefing nader worden toegelicht.

/europa :: column

/europa :: video's