www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Dit is de Dag, Nederland 1 - 07:00 - 09:00 uur, Dennis de Jong is te zien in een reportage van Dit is de Dag over de Europese verkiezingen van 22 mei.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 15:00 - 17:00 uur, Europarlementariër Dennis de Jong neemt deel aan het Europees verkiezingsdebat georganiseerd door Transport en Logistiek Nederland in Nieuwspoort, Lange Poten 10
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

De Jong: Europese Commissie voorstellen interne markt vragen concrete actie

13-04-2011 • De SP-Eurofractie noemt de voorstellen van de Europese Commissie voor de interne markt die vandaag werden gepresenteerd goed maar nog te weinig concreet. De Commissie heeft een aantal grote problemen met de interne markt volgens de SP goed in kaart gebracht. Zo wil de Commissie dat sociale rechten beter worden beschermd, het MKB moet sneller krediet krijgen en niet op winst gerichte ondernemingen als coöperaties moeten kunnen rekenen op specifieke Europese regels. De Jong: ´Al deze problemen moeten worden opgelost, maar over de manier waarop wacht ik met spanning de concrete voorstellen van de Commissie af.'

De SP heeft op al deze terreinen de Commissie al eerder om maatregelen gevraagd. De Jong: ´Het allerbelangrijkste is een sterke bescherming van sociale rechten voor werknemers zodat sociale dumping wordt voorkomen, dus een sociale clausule die van toepassing is op de hele interne markt.´ De SP is het eens met de richting van de aangekondigde voorstellen van de Commissie over aanbesteden. De Jong: ´Mijn voorstel om aanbestedingen MKB-proof, duurzamer en socialer te maken lijkt door de commissie te zijn overgenomen. Maar ook hier komt alles nu aan op de uitwerking van de voorstellen.´

Voor de zomer van dit jaar zal de SP verschillende specifieke voorstellen voor coöperatieve bedrijven presenteren. De SP organiseert daarover met coöperatieve bedrijven enkele bijeenkomsten waar ook de Europese Commissie bij aanwezig zal zijn. De Jong: ´We gaan dan echt spijkers met koppen slaan, geen vage convenanten of intentieverklaringen maar een lijst met spijkerharde voorstellen om recht te doen aan de coöperatieve bedrijven´.

/europa :: column

/europa :: video's