www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
  • Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Donderdag 24 april BNR nieuwsradio - 15:30 - 16:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij BNR de Wereld met Bernard Hammelburg.
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Weeklog Dennis de Jong: Criminaliteit en de kleine zelfstandige

09-01-2011 • Juist kleine ondernemingen zijn vaak de dupe van criminaliteit. Bekend zijn de bendes die door heel Europa trekken en zich schuldig maken aan overvallen op winkels. Maar er zijn ook geraffineerde louche ondernemers die rekeningen sturen aan bedrijven voor zogenaamde advertenties of andere diensten die in de praktijk nooit geleverd zijn. Ik ben het eens met MKB-Nederland dat dit soort praktijken nationaal en op Europees niveau krachtig bestreden moeten worden. Niet alleen door een betere politiesamenwerking op dit gebied, maar ook door regels in te voeren die ondernemers, net als consumenten, beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken.

Op 21 januari a.s. ga ik een werkbezoek brengen aan het steunpunt acquisitiefraude in Apeldoorn. Dit steunpunt verzamelt klachten van ondernemers die te maken hebben met spookfacturen of misleidende aanbiedingen. Als het om bedrijven gaat, denken we al gauw dat die hun eigen boontjes wel kunnen doppen, maar dat geldt alleen voor de grote bedrijven. Als die een rekening binnen krijgen, beschikken ze meestal over voldoende deskundig personeel om te kunnen beoordelen of het om een echte rekening gaat of niet. Dat is anders als je te maken hebt met een kleiner bedrijf. Bekend is dat veel rekeningen pal voor de zomer worden verstuurd, een moment waarop veel kleine ondernemers schoon schip willen maken en dus vaak automatisch betalen. Ook als er helemaal geen sprake is van een geleverde prestatie, of als het gaat om bijvoorbeeld opname in een bedrijvengids waar die ondernemer helemaal niets aan heeft en ook niet om heeft gevraagd.

In het programma Tros Opgelicht?! van 4 januari jl. was met behulp van de verborgen camera goed te zien hoe ondernemers worden misleid. Soms gaat het hier om alleen in Nederland opererende criminelen, maar vaak is er sprake van Europese vertakkingen. Tijdens het werkbezoek wil ik een nog duidelijker inzicht in de patronen van dit soort criminaliteit en daarna ga ik proberen op alle mogelijke manieren de bestrijding van deze wanpraktijken aan de orde te stellen. Dat zijn we als SP verplicht aan de kleine zelfstandigen, aan de mensen met hart voor de zaak.

/europa :: column

/europa :: video's