www.sp.nl/europa

Fractiemedewerkers:
Femke Reudler Talsma
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

De Jong: 'Voorzitter EU-begrotingscommissie spreekt voor zijn beurt'

13-10-2010Gisteren heeft de voorzitter van de EU-begrotingscommissie dhr. Lamassoure met zijn voorstel voor een EU belasting voor zijn beurt gesproken. Het Europees Parlement is momenteel bezig om voor de periode 2014-2020 de begroting van de EU her in te richten. Met zijn uitspraken rijdt Lamassoure het werk van de commissie beleidsuitdagingen, speciaal hiervoor opgericht, in de wielen. SP-Europarlementariër De Jong: ´het vrije nadenken over de begroting moest nog beginnen. Naast ongepast, stemmen de uitspraken ook treurig: EU-belastingen betekent dat burger meer moet betalen en Europa nog meer macht opeist.`

De achterliggende reden voor de EU belasting is dat de Europese Commissie zelf meer geld wil uitgeven terwijl ze de lidstaten oproept rigoureus te bezuinigen. Nu de lidstaten minder geld aan Europa willen afstaan, betekent dat niet dat er dan maar EU-belastingen moeten komen. De Jong: ‘als ik minder geld ontvang dan moet ik beter op mijn uitgaven letten. Dit principe moet ook gelden voor Europa. De SP verzet zich ertegen dat het budget van de EU nog verder stijgt.’

De SP Europarlementarier is bezorgd dat op deze manier het werk van de commissie beleidsuitdagingen, waar hij zelf lid van is, zinloos dreigt te worden. De Jong: ‘Ik ga dit nog deze week in die commissie aan de orde stellen. Ons werk mag geen wassen neus worden.’

/europa :: column

/europa :: video's