www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Dit is de Dag, Nederland 1 - 07:00 - 09:00 uur, Dennis de Jong is te zien in een reportage van Dit is de Dag over de Europese verkiezingen van 22 mei.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

De Jong: 'Beperk giften aan Europarlementariërs'

06-10-2010 • Het Europees Parlement heeft op dit moment geen regels die het aannemen van giften door parlementariërs aan banden leggen. SP-Europarlementariër Dennis de Jong heeft daarom vanmiddag in een speech die hij uitsprak op een conferentie over lobbytransparantie opnieuw aangedrongen op een gedragscode voor parlementariërs. De Jong: ´nu kan een parlementariër een auto, of een snoepreisje accepteren zonder dat daar een haan naar kraait. Ik wil zo snel mogelijk een maximumbedrag, bijvoorbeeld vijftig euro, voor cadeau´s en verplichte online openbaarmaking.´

Onderhandelingen
Het Europees Parlement en de Europese Commissie voeren al jaren onderhandelingen over gezamenlijke registratie voor de meer dan 15.000 lobbyisten die in Brussel werken. Een verplicht register lijkt nog een brug te ver, maar wel is er overeenstemming over dat alleen geregistreerde lobbyisten een vaste toegangspas voor het Europees Parlement krijgen. Het seminar vandaag in het Europees Parlement gaat over de voortgang van die onderhandelingen, waar SP-Europarlementariër De Jong namens zijn fractie van Verenigd Links/Noordelijk Groen Links bij betrokken is.

Expert groepen
In de speech stelde De Jong daarnaast de expertgroepen, waar de Europese Commissie gebruik van maakt, aan de orde. In informele gesprekken met de Commissie heeft De Jong vastgesteld dat er een nieuwe website komt waar de Commissie alle informatie over expertgroepen bijeenbrengt op een manier die voor het publiek gemakkelijk toegankelijk is. Veel van de expertgroepen worden nu gedomineerd door experts van grote bedrijven, terwijl bijvoorbeeld het Midden- en Kleinbedrijf en consumentenorganisaties veel minder gehoord worden. De Jong: 'deze expertgroepen opereren nu nog teveel in de Brusselse achterkamertjes. Wie er inzitten, en hoeveel er zijn ingesteld is niet duidelijk. De Commissie heeft eindelijk toegezegd hier meer openheid over te willen geven, dat is een eerste stap in de goede richting maar er is nog een lange weg te gaan.'

/europa :: column

/europa :: video's