www.sp.nl/europa

Zoeken in /europa

/europa :: onze mensen

/europa :: agenda

• Woensdag 23 april Amsterdam - 19:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement, Eric Smaling, gaat in debat op "Het Europese Verkiezingsdebat" - Groener en eerlijker uit de crisis? in het Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond, Nes 45
  • Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
  • Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

De Jong: uitkomst debat discriminatie homoparen goede eerste stap

08-09-2010 • Gisteravond vond op initiatief van de SP in het Europees Parlement een debat plaats over de rechten van geregistreerde of getrouwde paren van gelijk geslacht die zich in een andere lidstaat vestigen. Commissaris Reding erkende tijdens dit debat dat volgens Europees recht iedereen die gebruik maakt van vrij verkeer dezelfde rechten moet krijgen. Dat betekent dat geregistreerde of getrouwde paren van gelijk geslacht bij vestiging in een andere lidstaat hun rechten, bijvoorbeeld op het gebied van sociale zekerheid en pensioenen, gewoon moeten kunnen behouden en niet opeens behandeld kunnen worden als individuele, los van elkaar staande personen. De Commissaris bleef echter vaag over de manier waarop ze de lidstaten gaat aanpakken die deze regels schenden. SP Europarlementariër Dennis de Jong: ‘daarom heb ik afgesproken dat we in schriftelijke vragen aan de Commissaris gaan afdwingen dat zij nog dit jaar met een verslag komt over de stand van zaken en de acties die zij verder gaat ondernemen om te garanderen dat iedereen ook werkelijk dezelfde rechten krijgt´.

De SP’ er trok in het debat gisteravond samen op met Nederlandse collega’s van PvdA, Groen Links en D66. De Jong: ‘ wij vinden de erkenning van de Europese Commissie dat de regels worden overtreden een eerste stap maar we willen nu resultaten zien. In november komt het Europees Bureau voor de mensenrechten met een overzicht van lidstaten die homoparen discrimineren. Wij verwachten direct daarna van de Europese Commissie een actieplan.’

De Europees Commissaris gaf tijdens het debat aan dat zij al wel in gesprek is met de lidstaten die de fout in gaan maar dat dit nog niet heeft geleid tot maatregelen. Volgens de Commissie vallen paren van gelijk geslacht onder de richtlijn die het vrije verkeer van werknemers regelt. Het gaat bij het aanpakken van deze discriminatie dan ook niet om nieuwe Europese regels of harmonisatie maar om wederzijdse erkenning van het familierecht van de lidstaten.

/europa :: column

/europa :: video's