www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Schagen - Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica neemt deel aan de forumdiscussie op de Europese dag van het Regius College Schagen.
  • Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

weeklog Dennis de Jong: Consumentenrechten

22-08-2010De afgelopen week kreeg ik bezoek van een lobbyist van de werkgevers over de voorstellen van de Commissie om het consumentenrecht in Europa overal hetzelfde te maken. Volgens hem is het voor bedrijven, en vooral ook voor kleinere bedrijven, van groot belang om overal te maken te krijgen met dezelfde rechten voor consumenten. Natuurlijk begrijp ik dat, maar dan niet over de rug van de Nederlandse consument: de SP zal in Brussel alle voorstellen die de rechten van Nederlandse consumenten aantasten, bestrijden.

Het Europees Parlement is nog steeds uitgestorven. Pas op 30 augustus keren de meeste Parlementariërs van vakantie terug. Als Eurofractie zijn we vorige week toch maar vast begonnen: het belooft een erg drukke herfst te worden en nu kunnen we nog in relatieve rust allerlei zaken voorbereiden.

Toch waren er ook nu al wel een paar bezoekers. Een ervan was via VNO-NCW met ons in contact gebracht. Het ging om de vertegenwoordiger van een middelgroot Duits familiebedrijf. Omdat we ons als eurofractie nu eenmaal meer verbonden voelen met het MKB dan met de grote bedrijven, legde hij bij zijn introductie ook erg de nadruk op dat familiekarakter van het bedrijf.

Maar zijn boodschap was dezelfde als die van grote bedrijven: laten we alle consumentenregels in Europa zo snel mogelijk gelijk trekken. Op zich zie ik daar de voordelen wel van in. Steeds meer mensen kopen via internet en dan is het lastig als je er te laat achter komt dat je gekocht hebt bij een bedrijf buiten Nederland en er andere regels gelden dan waar je aan gewend bent. Maar datzelfde argument kun je ook gebruiken voor websites en bedrijven van buiten Europa: je zou zulke besprekingen dus eigenlijk ook met andere landen moeten voeren.

Los hiervan heb ik de man duidelijk gemaakt, dat de SP niet voor volledige gelijktrekking van regels is als dat betekent dat de Nederlandse consument erop achteruit gaat. In Nederland heb je bijvoorbeeld garantie op producten voor de gemiddelde levensduur ervan. Op een auto heb je dus langer garantie dan op een tandenborstel. In andere landen is die garantie maximaal twee jaar. Gelijktrekking zou voor de Nederlandse consument in dat geval een verslechtering betekenen en daar passen we dus voor.

Dit najaar zal er in het Europese Parlement volop gedebatteerd en gestemd gaan worden over de Commissievoorstellen op dit gebied. De eurofractie zal in detail nagaan waar eventueel knelpunten zitten: in het EP hebben we al bereikt dat de meerderheid tegen algehele harmonisatie is. In de komende weken moet blijken of deze overeenstemming betekent dat de Nederlandse consument er in geen enkel opzicht op achteruit gaat. We gaan daar in ieder geval ons uiterste best voor doen!

/europa :: column

/europa :: video's