www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
  • Dinsdag 29 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius, zal deelnemen aan het EU panel van de University College Utrecht.
  • Dinsdag 29 april Rotterdam - 20:00 - 21:30 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Alexander van Steenderen is te gast bij de politieke talkshow DRAAD.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

SP voorkomt Europese bemoeienis met woningcorporaties

02-07-2010 • Minister Van Middelkoop (Wonen, Wijken en Integratie) moet terug naar Brussel om uitstel te vragen voor de invoering van de Europese beperkingen op de Nederlandse sociale volkshuisvesting. De Tweede Kamer heeft op voorstel van SP-Kamerlid Sadet Karabulut de minister daartoe opgeroepen. De Europese Commissie besloot eind vorig jaar dat Nederlandse woningcorporaties inkomenseisen moeten stellen aan huurders en wees steunmaatregelen vanuit de overheid af. Volgens SP-Kamerlid Sadet Karabulut is dat een ongewenste inmenging van Brussel in Nederlandse aangelegenheden: "Wij kunnen prima zelf bepalen hoe we de sociale volkshuisvesting inrichten. Brussel probeert de beschikbaarheid van betaalbare woningen te beperken, dat is geen goede zaak."

Het besluit van Europa betekent in de praktijk dat 90% van de corporatiewoningen moeten worden toegewezen aan huishoudens met een inkomen van maximaal 33.000 euro. Het probleem is dat huishoudens die hier boven zitten vaak te weinig verdienen om een woning te kunnen kopen. 650.000 huishoudens zouden hiermee tussen wal en het schip vallen, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Aedes en de Woonbond. Karabulut: "Sociale huisvesting is er niet alleen voor de allerlaagste inkomens. Van een modaal gezinsinkomen kun je geen huis meer kopen. Op de geliberaliseerde huurmarkt zijn amper betaalbare woningen beschikbaar."

De Europese beperkingen hadden aanvankelijk per 1 oktober moeten worden doorgevoerd. De Tweede Kamer heeft op de laatste dag voor het zomerreces een voorstel van onder meer de SP in meerderheid aangenomen om deze beperkingen niet eerder op te leggen dan wanneer er meer duidelijkheid is over de gevolgen en de mogelijke maatregelen om deze gevolgen te voorkomen. Als het aan Karabulut ligt volgt na uitstel, afstel: "Onder Paars is de liberalisering begonnen. Dat is een Nederlandse uitvinding die we ook in Nederland moeten stoppen. Als het aan mij ligt, doen we dat zo snel mogelijk."

/europa :: column

/europa :: video's