www.sp.nl/europa

Zoeken in /europa

/europa :: onze mensen

/europa :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
  • Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

'Geen steun voor Griekenland onder deze voorwaarden'

08-05-2010 • De SP heeft gisteren tegen het steunpakket van bijna 5 miljard euro voor Griekenland gestemd. Volgens SP-Kamerlid Ewout Irrgang moet de Griekse schuld eerst gesaneerd worden voordat de kans groot genoeg is dat Nederland zijn geld volledig terugziet.

Ewout IrrgangVolgens Irrgang is Griekenland allereerst zelf verantwoordelijk voor de situatie waarin het terecht is gekomen. Maar daarnaast waren ook banken en andere institutionele beleggers jarenlang bereid om voor een beetje extra rente enorme bedragen uit te lenen aan Griekenland.

De financiële sector heeft het probleem mede gecreëerd en moet het daarom ook mee helpen oplossen. Dat kan door middel van een gedeeltelijke schuldkwijtschelding voor Griekenland. Daarmee wordt ook de kans groter dat de Nederlandse belastingbetaler zijn geld volledig terugziet. Irrgang: "De SP is niet ten principale tegen financiële hulp voor Griekenland. Maar deze hulp lijkt meer gericht op het helpen van de banken, dan op het helpen van de Grieken."

/europa :: column

/europa :: video's