www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Schagen - Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica neemt deel aan de forumdiscussie op de Europese dag van het Regius College Schagen.
  • Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

'Geen steun voor Griekenland onder deze voorwaarden'

08-05-2010 • De SP heeft gisteren tegen het steunpakket van bijna 5 miljard euro voor Griekenland gestemd. Volgens SP-Kamerlid Ewout Irrgang moet de Griekse schuld eerst gesaneerd worden voordat de kans groot genoeg is dat Nederland zijn geld volledig terugziet.

Ewout IrrgangVolgens Irrgang is Griekenland allereerst zelf verantwoordelijk voor de situatie waarin het terecht is gekomen. Maar daarnaast waren ook banken en andere institutionele beleggers jarenlang bereid om voor een beetje extra rente enorme bedragen uit te lenen aan Griekenland.

De financiële sector heeft het probleem mede gecreëerd en moet het daarom ook mee helpen oplossen. Dat kan door middel van een gedeeltelijke schuldkwijtschelding voor Griekenland. Daarmee wordt ook de kans groter dat de Nederlandse belastingbetaler zijn geld volledig terugziet. Irrgang: "De SP is niet ten principale tegen financiële hulp voor Griekenland. Maar deze hulp lijkt meer gericht op het helpen van de banken, dan op het helpen van de Grieken."

/europa :: column

/europa :: video's