www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Schagen - Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica neemt deel aan de forumdiscussie op de Europese dag van het Regius College Schagen.
  • Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

‘Europese Commissie verspilt belastinggeld’

26-11-2009 • Dennis de Jong, fractieleider van de SP in het Europees Parlement heeft vandaag tijdens de Plenaire vergadering van het Europees Parlement flinke kritiek geleverd op de manier waarop de EU haar gelden besteed. Wat de Jong vooral zorgen baart zijn de bestedingen die de Europese Commissie doet in het kader van de Externe betrekkingen. De Europese Rekenkamer noemt delen van de uitgaven onrechtmatig.

De Jong ondervroeg tijdens het debat verantwoordelijk Europees Commissaris Siim Kallas over de doelmatigheid van de uitgaven van de Commissie aan Buitenlands beleid. Kallas antwoord was dat ´de doelmatigheid van de uitgaven niet is vast te stellen omdat de doelen van het externe beleid zo vaag zijn´. De Jong: "Er wordt dus geld uitgegeven terwijl niet duidelijk is wat het doel van deze bestedingen is. De Commissie maakt er op deze manier een zooitje van."

Ook als het gaat om de openbare aanbestedingen voor hulpprojecten buiten Europa verdient de Commissie een dikke onvoldoende. Veel gemeenten en provincies klagen over de ingewikkelde en onduidelijke regels uit Brussel voor aanbesteding van projecten. Nu constateert de rekenkamer in haar rapport dus dat de Europese Commissie zelf niet in staat is om bij hulpprojecten in het buitenland zich aan haar eigen regels te houden. De Jong: "Wie is deze Commissie om onze lokale overheden te controleren als zij zelf keer op keer fouten maakt bij aanbestedingen van haar eigen projecten? Als ik lees hoe slordig de Commissie omgaat bij haar bestedingen stel ik vast dat ontwikkelingssamenwerking beter door de Lidstaten gedaan kan worden."

/europa :: column

/europa :: video's