www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
  • Dinsdag 29 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius, zal deelnemen aan het EU panel van de University College Utrecht.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

‘Europese Commissie verspilt belastinggeld’

26-11-2009 • Dennis de Jong, fractieleider van de SP in het Europees Parlement heeft vandaag tijdens de Plenaire vergadering van het Europees Parlement flinke kritiek geleverd op de manier waarop de EU haar gelden besteed. Wat de Jong vooral zorgen baart zijn de bestedingen die de Europese Commissie doet in het kader van de Externe betrekkingen. De Europese Rekenkamer noemt delen van de uitgaven onrechtmatig.

De Jong ondervroeg tijdens het debat verantwoordelijk Europees Commissaris Siim Kallas over de doelmatigheid van de uitgaven van de Commissie aan Buitenlands beleid. Kallas antwoord was dat ´de doelmatigheid van de uitgaven niet is vast te stellen omdat de doelen van het externe beleid zo vaag zijn´. De Jong: "Er wordt dus geld uitgegeven terwijl niet duidelijk is wat het doel van deze bestedingen is. De Commissie maakt er op deze manier een zooitje van."

Ook als het gaat om de openbare aanbestedingen voor hulpprojecten buiten Europa verdient de Commissie een dikke onvoldoende. Veel gemeenten en provincies klagen over de ingewikkelde en onduidelijke regels uit Brussel voor aanbesteding van projecten. Nu constateert de rekenkamer in haar rapport dus dat de Europese Commissie zelf niet in staat is om bij hulpprojecten in het buitenland zich aan haar eigen regels te houden. De Jong: "Wie is deze Commissie om onze lokale overheden te controleren als zij zelf keer op keer fouten maakt bij aanbestedingen van haar eigen projecten? Als ik lees hoe slordig de Commissie omgaat bij haar bestedingen stel ik vast dat ontwikkelingssamenwerking beter door de Lidstaten gedaan kan worden."

/europa :: column

/europa :: video's