www.sp.nl/europa

Zoeken in /europa

/europa :: onze mensen

/europa :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
  • Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

'Van Rompuy moet geen president worden van een Europese superstaat'

19-11-2009 • “Nu het Verdrag van Lissabon een feit is, kunnen we er niet meer omheen dat er een vaste voorzitter voor de Europese Raad komt. We zullen de
nieuwe voorzitter Van Rompuy echter kritisch in de gaten houden. Als hij zich ontwikkelt tot president van een Europese superstaat, dan vindt hij
de SP op zijn weg.” Dit zegt SP-Kamerlid Harry van Bommel in reactie op de verkiezing van de Belgische Premier.

Harry van BommelVan Bommel denkt dat de komst van Van Rompuy goed is voor Nederland. “Van Rompuy komt uit een klein land waardoor de belangen van kleine landen niet gemakkelijk zullen ondersneeuwen. Tegelijkertijd staat Van Rompuy niet bekend als een sterk politiek leider en lijkt het er dus op dat hij geen eigen politieke agenda gaat voeren.”, aldus het Kamerlid.

De SP ziet slechts één groot nadeel aan de keus voor Van Rompuy. Van Bommel: “Nu het niet premier Balkenende is geworden, is dat geen aanleiding voor nieuwe verkiezingen in Nederland.”

/europa :: column

/europa :: video's