www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Schagen - Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica neemt deel aan de forumdiscussie op de Europese dag van het Regius College Schagen.
  • Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

'Van Rompuy moet geen president worden van een Europese superstaat'

19-11-2009 • “Nu het Verdrag van Lissabon een feit is, kunnen we er niet meer omheen dat er een vaste voorzitter voor de Europese Raad komt. We zullen de
nieuwe voorzitter Van Rompuy echter kritisch in de gaten houden. Als hij zich ontwikkelt tot president van een Europese superstaat, dan vindt hij
de SP op zijn weg.” Dit zegt SP-Kamerlid Harry van Bommel in reactie op de verkiezing van de Belgische Premier.

Harry van BommelVan Bommel denkt dat de komst van Van Rompuy goed is voor Nederland. “Van Rompuy komt uit een klein land waardoor de belangen van kleine landen niet gemakkelijk zullen ondersneeuwen. Tegelijkertijd staat Van Rompuy niet bekend als een sterk politiek leider en lijkt het er dus op dat hij geen eigen politieke agenda gaat voeren.”, aldus het Kamerlid.

De SP ziet slechts één groot nadeel aan de keus voor Van Rompuy. Van Bommel: “Nu het niet premier Balkenende is geworden, is dat geen aanleiding voor nieuwe verkiezingen in Nederland.”

/europa :: column

/europa :: video's