www.sp.nl/europa

Zoeken in /europa

/europa :: onze mensen

/europa :: agenda

• Woensdag 23 april Amsterdam - 19:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement, Eric Smaling, gaat in debat op "Het Europese Verkiezingsdebat" - Groener en eerlijker uit de crisis? in het Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond, Nes 45
  • Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
  • Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

EU-begroting afgekeurd: miljarden verspild in crisistijd

12-11-2009 • Minimaal 11% van de 36,6 miljard die de EU jaarlijks uitgeeft aan regionale projecten had niet mogen worden uitbetaald. Dat blijkt uit de bevindingen van de Europese Rekenkamer. SP-Kamerlid Ewout Irrgang: “Dubbel uitgekeerde subsidies, subsidies voor braakliggend terrein onder het mom van landschapsbeheer, subsidies voor nooit gebruikte watertorens. De EU verspilt miljarden, veelal aan rijkere lidstaten als Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Het rondpompen van geld moet stoppen. Enkel steun aan arme lidstaten, en dan uiteraard met goede controle.”

Ewout IrrgangHet was voor de vijftiende keer dat de Europese Rekenkamer de jaarlijkse EU-begroting niet in zijn geheel kon goedkeuren. Elk jaar wordt er schande van gesproken, maar tot grote ergernis van de SP lijkt er niets aan gedaan te worden. Andere landen lijken niet onder de indruk wanneer Nederland geen goedkeuring verleent aan de EU-begroting. Irrgang: “Helaas kunnen we geen veto inzetten op de jaarlijkse EU-begroting, maar ik stel voor dat de landen waar de meeste fouten voorkomen nu worden doorgespeeld naar de anti-fraudedienst van de EU. Wellicht dat ze daar gevoelig voor zijn.” Irrgang wil dat Nederland wel zijn veto uitspreekt over de meerjarenbegroting van de Europese Unie wanneer er geen zicht is op correcte besteding van de gelden.

/europa :: column

/europa :: video's