www.sp.nl/europa

Fractiemedewerkers:
Femke Reudler Talsma
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

EU-begroting afgekeurd: miljarden verspild in crisistijd

12-11-2009 • Minimaal 11% van de 36,6 miljard die de EU jaarlijks uitgeeft aan regionale projecten had niet mogen worden uitbetaald. Dat blijkt uit de bevindingen van de Europese Rekenkamer. SP-Kamerlid Ewout Irrgang: “Dubbel uitgekeerde subsidies, subsidies voor braakliggend terrein onder het mom van landschapsbeheer, subsidies voor nooit gebruikte watertorens. De EU verspilt miljarden, veelal aan rijkere lidstaten als Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Het rondpompen van geld moet stoppen. Enkel steun aan arme lidstaten, en dan uiteraard met goede controle.”

Ewout IrrgangHet was voor de vijftiende keer dat de Europese Rekenkamer de jaarlijkse EU-begroting niet in zijn geheel kon goedkeuren. Elk jaar wordt er schande van gesproken, maar tot grote ergernis van de SP lijkt er niets aan gedaan te worden. Andere landen lijken niet onder de indruk wanneer Nederland geen goedkeuring verleent aan de EU-begroting. Irrgang: “Helaas kunnen we geen veto inzetten op de jaarlijkse EU-begroting, maar ik stel voor dat de landen waar de meeste fouten voorkomen nu worden doorgespeeld naar de anti-fraudedienst van de EU. Wellicht dat ze daar gevoelig voor zijn.” Irrgang wil dat Nederland wel zijn veto uitspreekt over de meerjarenbegroting van de Europese Unie wanneer er geen zicht is op correcte besteding van de gelden.

/europa :: column

/europa :: video's