www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Schagen - Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica neemt deel aan de forumdiscussie op de Europese dag van het Regius College Schagen.
  • Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

EU-begroting afgekeurd: miljarden verspild in crisistijd

12-11-2009 • Minimaal 11% van de 36,6 miljard die de EU jaarlijks uitgeeft aan regionale projecten had niet mogen worden uitbetaald. Dat blijkt uit de bevindingen van de Europese Rekenkamer. SP-Kamerlid Ewout Irrgang: “Dubbel uitgekeerde subsidies, subsidies voor braakliggend terrein onder het mom van landschapsbeheer, subsidies voor nooit gebruikte watertorens. De EU verspilt miljarden, veelal aan rijkere lidstaten als Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Het rondpompen van geld moet stoppen. Enkel steun aan arme lidstaten, en dan uiteraard met goede controle.”

Ewout IrrgangHet was voor de vijftiende keer dat de Europese Rekenkamer de jaarlijkse EU-begroting niet in zijn geheel kon goedkeuren. Elk jaar wordt er schande van gesproken, maar tot grote ergernis van de SP lijkt er niets aan gedaan te worden. Andere landen lijken niet onder de indruk wanneer Nederland geen goedkeuring verleent aan de EU-begroting. Irrgang: “Helaas kunnen we geen veto inzetten op de jaarlijkse EU-begroting, maar ik stel voor dat de landen waar de meeste fouten voorkomen nu worden doorgespeeld naar de anti-fraudedienst van de EU. Wellicht dat ze daar gevoelig voor zijn.” Irrgang wil dat Nederland wel zijn veto uitspreekt over de meerjarenbegroting van de Europese Unie wanneer er geen zicht is op correcte besteding van de gelden.

/europa :: column

/europa :: video's