www.sp.nl/europa

Zoeken in /europa

/europa :: onze mensen

/europa :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
  • Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

'Barroso niet de goede man voor Europa'

09-09-2009 • Geen nieuwe koers voor de EU met opnieuw Barroso als commissievoorzitter. De SP steunt zijn herverkiezing daarom niet. SP-fractievoorzitter in het Europees Parlement Dennis de Jong is geschokt dat Barroso het aandeel van de EU in het veroorzaken van de crisis ontkent: “Onder zijn Commissie is het toezicht op de banken afgebroken en kregen financiële instellingen vrij spel. Nu er miljoenen banen op de toch staat, wil Barroso gewoon verder door met meer marktwerking in de EU alsof er niets gebeurd is. Zijn neoliberale visie is een bedreiging voor een sociaal Europa.”

Tijdens het debat met Barroso, waar SP- Europarlementariër Kartika Liotard aan deelnam, bedreef hij pure EU-propaganda. Liotard: “Barroso beweerde dat bij de post in Nederland, vóór de liberalisering ervan, Portugese gastarbeiders als slaven werden uitgebuit. Een pertinente leugen! Integendeel bij de oude PTT waren de arbeidsvoorwaarden juist zeer goed. Na de liberalisering staan juist duizenden banen op de tocht en wordt gevraagd 15% loon in te leveren. Het laat zien dat Barroso niet weet waar hij over praat en ieder argument gebruikt om zijn neoliberale beleid te kunnen voortzetten.”

De SP blijft bij het vormen van een nieuwe Europese Commissie hameren op een sociaal alternatief. Daarin is voor Barroso geen plaats. De SP-Europarlementariërs zullen volgende week dan ook tegen zijn herbenoeming stemmen.

/europa :: column

/europa :: video's