www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Schagen - Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica neemt deel aan de forumdiscussie op de Europese dag van het Regius College Schagen.
  • Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

'Barroso niet de goede man voor Europa'

09-09-2009 • Geen nieuwe koers voor de EU met opnieuw Barroso als commissievoorzitter. De SP steunt zijn herverkiezing daarom niet. SP-fractievoorzitter in het Europees Parlement Dennis de Jong is geschokt dat Barroso het aandeel van de EU in het veroorzaken van de crisis ontkent: “Onder zijn Commissie is het toezicht op de banken afgebroken en kregen financiële instellingen vrij spel. Nu er miljoenen banen op de toch staat, wil Barroso gewoon verder door met meer marktwerking in de EU alsof er niets gebeurd is. Zijn neoliberale visie is een bedreiging voor een sociaal Europa.”

Tijdens het debat met Barroso, waar SP- Europarlementariër Kartika Liotard aan deelnam, bedreef hij pure EU-propaganda. Liotard: “Barroso beweerde dat bij de post in Nederland, vóór de liberalisering ervan, Portugese gastarbeiders als slaven werden uitgebuit. Een pertinente leugen! Integendeel bij de oude PTT waren de arbeidsvoorwaarden juist zeer goed. Na de liberalisering staan juist duizenden banen op de tocht en wordt gevraagd 15% loon in te leveren. Het laat zien dat Barroso niet weet waar hij over praat en ieder argument gebruikt om zijn neoliberale beleid te kunnen voortzetten.”

De SP blijft bij het vormen van een nieuwe Europese Commissie hameren op een sociaal alternatief. Daarin is voor Barroso geen plaats. De SP-Europarlementariërs zullen volgende week dan ook tegen zijn herbenoeming stemmen.

/europa :: column

/europa :: video's