www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Dit is de Dag, Nederland 1 - 07:00 - 09:00 uur, Dennis de Jong is te zien in een reportage van Dit is de Dag over de Europese verkiezingen van 22 mei.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 15:00 - 17:00 uur, Europarlementariër Dennis de Jong neemt deel aan het Europees verkiezingsdebat georganiseerd door Transport en Logistiek Nederland in Nieuwspoort, Lange Poten 10
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Dennis de Jong en Kartika Liotard gekozen in het Europees Parlement

11-06-2009 • Dennis de Jong en Kartika Liotard zijn officieel gekozen in het Europees Parlement. Dat maakte de Kiesraad donderdagochtend bekend. De Jong en Liotard waren de nummer één en twee op de kandidatenlijst.

Dennis de JongDennis de Jong kreeg 194.359 stemmen. De Rotterdammer was tot 1 maart jl. ambtenaar bij Buitenlandse Zaken. In de afgelopen jaren heeft hij daarnaast binnen de SP gewerkt aan internationale thema’s als sociale globalisering. Sinds 2007 is hij lid van het afdelingsbestuur van de SP-Rotterdam.

Kartika LiotardKartika Liotard kreeg 32.426 stemmen. Ze woont in het Achterhoekse Borculo, maar is vaak in Brussel omdat zij de laatste vijf jaar al lid was van het Europees Parlement. Ze hield zich daar tot nu toe vooral bezig met milieu, volksgezondheid, voedselveiligheid en landbouw.

De definitieve uitslag laat zien dat de opkomst met 36,9% nog een stuk lager lag dan vijf jaar terug (39,3%). Van de 12.378.500 kiesgerechtigden maakten op 4 juni slechts 3.573.743 kiezers daadwerkelijk gebruik van hun stemrecht.

Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2006 kwam 80,4% van de kiesgerechtigden daadwerkelijk op (9.854.998 uitgebrachte stemmen). De thuisblijvers vormden dus, met meer dan 60% ‘aanhang’, op 4 juni met afstand de grootste partij stemgerechtigden.

Definitieve uitslag volgens de Kiesraad (in %)
Partij20092004
D66
11.3
4.3

De laatste vergadering van het Europees Parlement in zijn huidige samenstelling vindt medio juli plaats in Straatsburg. Daarna worden de twee SP-ers geïnstalleerd.

/europa :: column

/europa :: video's