www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Dit is de Dag, Nederland 1 - 07:00 - 09:00 uur, Dennis de Jong is te zien in een reportage van Dit is de Dag over de Europese verkiezingen van 22 mei.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 15:00 - 17:00 uur, Europarlementariër Dennis de Jong neemt deel aan het Europees verkiezingsdebat georganiseerd door Transport en Logistiek Nederland in Nieuwspoort, Lange Poten 10
SP.nl/europa
Dennis de Jong
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

'Referendum over eventuele toetreding Turkije tot EU'

07-05-2009 • “Ook in de discussie over de toetreding van Turkije tot de Europese Unie praat iedereen over de hoofden van de mensen heen.” Dat zei SP-lijstaanvoerder Dennis de Jong donderdagavond tijdens het Europese lijsttrekkersdebat van het programma Pauw & Witteman. “Dit Turkije kan niet worden toegelaten tot de EU. En als straks de regering denkt dat aan alle voorwaarden voor toetreding is voldaan, moet het een referendum uitschrijven zodat de bevolking zich kan uitspreken. Dan laat je zien dat je de mensen serieus neemt.”

De lijsttrekkers van alle belangrijke partijen waren uitgenodigd om de kijker duidelijk te maken waar de partijen voor staan. Minder Brussel, dat was de kern van het betoog van Dennis de Jong. En daarmee onderscheidde hij zich duidelijk van vrijwel alle andere partijen, die vanuit Brussel vooral veel goeds verwachten. “Zij miskennen het neoliberale karakter van Brussel,” zei De Jong. “De grote bedrijven hebben daar veel te veel macht, met hun 12.000 lobbyisten die daar rondlopen.”

De Jong ontkende in het debat dat er desinteresse is bij het volk, als het om Europa gaat: “Mensen hebben wel degelijk een mening over Europa. Bij het referendum in 2005 zei 61,6% van de bevolking nee tegen de Europese Grondwet. Maar in de achterkamers is een nieuw verdrag in elkaar getimmerd, dat vrijwel hetzelfde is. Alelen het volkslied en de vlag zijn eruit gehaald, maar die vlag wappert toch al overal, dus dat maakt ook weinig uit. Vervolgens kwam er geen nieuw referendum. De mensen voelen zich daarom belazerd.”

/europa :: column

/europa :: video's