www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Schagen - Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica neemt deel aan de forumdiscussie op de Europese dag van het Regius College Schagen.
  • Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

SP bij G20-protest in Londen

28-03-2009 • De politie schat dat er vandaag 35.000 demonstranten deelnamen aan een protestmars door Londen. De massale demonstratie langs onder meer de ambtswoning van Gordon Brown en enkele parlementsgebouwen was gericht tegen de G20. G20 is de aanduiding voor een topconferentie van de tweeëntwintig rijkste en machtigste landen die donderdag in de Britse hoofdstad vergaderen. Ook een delegatie van de SP was in Londen onder wie lijsttrekker voor de verkiezingen van het Europees Parlement Dennis de Jong en SP-Eerste Kamerlid Tuur Elzinga.

rechts Dennis de Jong, links Agnes Jongerius met schattig mutsje
SP-lijsttrekker Dennis de Jong tijdens de demonstratie in Londen in gesprek met Agnes Jongerius van de FNV

Blijven steken
De G20 gaat over de aanpak van de economische crisis. Maar veel hoop op een verstandige aanpak koesteren de demonstranten niet. Dennis de Jong: “Zoals het er nu naar uit ziet bestaan er alleen wat ideeën over verbeterd toezicht op financiële instellingen. Maar net zoals in Nederland een parlementair onderzoek naar de oorzaken van de kredietcrisis, waar de SP om heeft verzocht, maar niet van de grond wil komen, zal ook de G20-bijeenkomst blijven steken in vooral technische maatregelen. Daarmee kan hooguit op korte termijn enige rust worden gebracht op de financiële markten, maar worden de structurele oorzaken van de crisis niet aangepakt en wordt geen einde gemaakt aan de graaicultuur. De graaiers worden nauwelijks aangepakt en er is geen enkele garantie dat als het straks weer beter gaat met de economie, de tendens naar nog weer hogere bonussen niet opnieuw de kop opsteekt.”

Dennis de Jong en Tuur Elzinga met pet
SP'ers Dennis de Jong en Tuur Elzinga tijdens de demonstatie in Londen