www.sp.nl/europa

Fractiemedewerkers:
Femke Reudler Talsma
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

‘Timmermans capituleert voor Euro-idioterie’

12-03-2009 • Dennis de Jong, lijsttrekker voor de SP bij de komende Europese verkiezingen, vindt het onbegrijpelijk dat staatssecretaris Timmermans het miljoenenverslindende verhuiscircus van de Europese Unie bagatelliseert. Timmermans stelde gisteren dat de ergernis over het maandelijkse verhuiscircus ons niet zou moeten afleiden van het vele goede werk dat het Europees Parlement verricht. “Het zoveelste bewijs van de slappe houding van de Nederlandse regering in Europa.”

Dennis de Jong
De Jong werd onlangs verkozen tot lijsttrekker voor de Europese verkiezingen die in juni plaatsvinden

De Jong: “Timmermans moet het absurde verhuiscircus, dat de belastingbetaler jaarlijks minimaal 200 miljoen euro kost, niet onder het tapijt schuiven. Hij zou het juist krachtig moeten blijven veroordelen. Het is een terechte en breed gedragen grief onder de Nederlandse bevolking, die toch al de grootste nettobetaler aan de Europese instellingen is. Nu capituleert hij voor deze Euro-idioterie en toont daarmee slappe knieën.”

Het Europees Parlement zelf zou ook het liefst een einde zien aan het verhuiscircus, maar daarvoor moeten alle landen instemmen. Zij zelf is niet bevoegd om haar eigen vergaderplek te kiezen. “Tekenend voor de onmacht van de Europese bureaucratie,” aldus De Jong.

/europa :: column

/europa :: video's