www.sp.nl/europa

Zoeken in /europa

/europa :: onze mensen

/europa :: agenda

• Woensdag 23 april Amsterdam - 19:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement, Eric Smaling, gaat in debat op "Het Europese Verkiezingsdebat" - Groener en eerlijker uit de crisis? in het Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond, Nes 45
  • Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
  • Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

‘Timmermans capituleert voor Euro-idioterie’

12-03-2009 • Dennis de Jong, lijsttrekker voor de SP bij de komende Europese verkiezingen, vindt het onbegrijpelijk dat staatssecretaris Timmermans het miljoenenverslindende verhuiscircus van de Europese Unie bagatelliseert. Timmermans stelde gisteren dat de ergernis over het maandelijkse verhuiscircus ons niet zou moeten afleiden van het vele goede werk dat het Europees Parlement verricht. “Het zoveelste bewijs van de slappe houding van de Nederlandse regering in Europa.”

Dennis de Jong
De Jong werd onlangs verkozen tot lijsttrekker voor de Europese verkiezingen die in juni plaatsvinden

De Jong: “Timmermans moet het absurde verhuiscircus, dat de belastingbetaler jaarlijks minimaal 200 miljoen euro kost, niet onder het tapijt schuiven. Hij zou het juist krachtig moeten blijven veroordelen. Het is een terechte en breed gedragen grief onder de Nederlandse bevolking, die toch al de grootste nettobetaler aan de Europese instellingen is. Nu capituleert hij voor deze Euro-idioterie en toont daarmee slappe knieën.”

Het Europees Parlement zelf zou ook het liefst een einde zien aan het verhuiscircus, maar daarvoor moeten alle landen instemmen. Zij zelf is niet bevoegd om haar eigen vergaderplek te kiezen. “Tekenend voor de onmacht van de Europese bureaucratie,” aldus De Jong.

/europa :: column

/europa :: video's