www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
  • Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Donderdag 24 april BNR nieuwsradio - 15:30 - 16:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij BNR de Wereld met Bernard Hammelburg.
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Bommel: Doorgaan met Eurogrondwet historische blunder

17-01-2007 • Met haar uitspraak dat de Europese grondwet binnen twee jaar aangenomen moet worden, schoffeert de Duitse bondskanselier Merkel de Nederlandse en Franse bevolking, die het document immers afwezen. Dit zegt SP-Kamerlid Harry van Bommel in reactie op Merkel’s toespraak van vandaag in het Europarlement. “Een slechtere start van het Duitse voorzitterschap is nauwelijks denkbaar.”

Van BommelVele miljoenen mensen in Frankrijk en Nederland wezen de Europese grondwet medio 2005 af. Desondanks wil Merkel het grondwettelijk verdrag er alsnog doorheen duwen. Van Bommel: “Met het doordrukken van deze grondwet zal het draagvlak voor de EU alleen maar verder ondermijnd worden. Doorgaan met deze afgewezen Eurogrondwet is een historische blunder.”

Van Bommel zal minister Bot (Buitenlandse Zaken) morgen in de Kamer aan de tand voelen over de opstelling van de huidige EU-voorzitter Duitsland.

/europa :: column

/europa :: video's