www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Dit is de Dag, Nederland 1 - 07:00 - 09:00 uur, Dennis de Jong is te zien in een reportage van Dit is de Dag over de Europese verkiezingen van 22 mei.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Bommel: Doorgaan met Eurogrondwet historische blunder

17-01-2007 • Met haar uitspraak dat de Europese grondwet binnen twee jaar aangenomen moet worden, schoffeert de Duitse bondskanselier Merkel de Nederlandse en Franse bevolking, die het document immers afwezen. Dit zegt SP-Kamerlid Harry van Bommel in reactie op Merkel’s toespraak van vandaag in het Europarlement. “Een slechtere start van het Duitse voorzitterschap is nauwelijks denkbaar.”

Van BommelVele miljoenen mensen in Frankrijk en Nederland wezen de Europese grondwet medio 2005 af. Desondanks wil Merkel het grondwettelijk verdrag er alsnog doorheen duwen. Van Bommel: “Met het doordrukken van deze grondwet zal het draagvlak voor de EU alleen maar verder ondermijnd worden. Doorgaan met deze afgewezen Eurogrondwet is een historische blunder.”

Van Bommel zal minister Bot (Buitenlandse Zaken) morgen in de Kamer aan de tand voelen over de opstelling van de huidige EU-voorzitter Duitsland.

/europa :: column

/europa :: video's