www.sp.nl/europa

Zoeken in /europa

/europa :: onze mensen

/europa :: agenda

• Woensdag 23 april Amsterdam - 19:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement, Eric Smaling, gaat in debat op "Het Europese Verkiezingsdebat" - Groener en eerlijker uit de crisis? in het Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond, Nes 45
  • Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
  • Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Dennis de Jong: Een socialer Europa alleen met linkse partijen

06-09-2012 • Tijdens een verkiezingsdebat in Brussel stelde SP-Europarlementariër Dennis de Jong dat alleen een links Nederlands kabinet, waarvan de kern gevormd wordt door de SP, de PvdA en Groen Links kan zorgen voor een sociaal Europa. De Jong: "Mensen in Nederland krijgen uit Brussel alleen slecht nieuws. Zij vrezen voor hun lonen, pensioenen en voor ingrepen in de zorg. Die angst is ook terecht: kijk wat er in Griekenland gebeurt, waar het minimumloon alweer omlaag moet en zelfs de invoering van een zesdaagse werkweek wordt opgelegd. Alleen een links kabinet zal in Europa de samenwerking zoeken om het roer om te gooien en bijvoorbeeld te zorgen voor afspraken over de invoering overal in Europa van een minimumloon gekoppeld aan het nationaal inkomen".

De echte debatten voor de verkiezingen vinden natuurlijk in Nederland plaats, maar ook in Brussel werd er gedebatteerd: op 4 september gingen de delegatieleiders van de meeste Nederlandse partijen in het Europees Parlement met elkaar in debat. Het publiek bestond uit ruim 200 mensen die vrijwel allemaal direct of indirect hun brood verdienden via de Europese instellingen, per definitie dus niet echt een eurokritisch publiek. Van de uitgenodigde politieke partijen liet alleen de PVV, zoals zo vaak, verstek gaan en de VVD liet zich vertegenwoordigen door een lid van de Tweede Kamer. Het debat maakte duidelijk dat PvdA, CDA, D66 en GL elkaar hebben gevonden, waar het de Europese Unie betreft: al deze partijen willen doorgaan met het overdragen van zeggenschap aan Brussel. De VVD is daar veel minder helder over, terwijl de SP als enige duidelijk staat voor een sociaal Nederland, dat geen last moet hebben van Brusselse bemoeienis.

De Jong nam de gelegenheid te baat om te pleiten voor een warm, sociaal Europa, waar het om meer gaat dan financiën en waar niet alleen de agenda van de multinationals uitgevoerd wordt. Met name de PvdA, Groen Links en D66 deelden de opvatting van De Jong dat er niet alleen sprake is van een financiële crisis, maar ook van een sociale: juist mensen die het al moeilijk hebben, krijgen de zwaarste klappen. Dat was ook de kritiek van De Jong op het promotiefilmpje over Europa van werkgeversorganisatie VNO-NCW: "Het filmpje vertelt alleen het halve verhaal: wat Nederland verdient aan Europa, komt alleen bij de rijkere Nederlanders terecht, terwijl gewone mensen er juist op achteruit zijn gegaan. Dat blijkt uit een recente studie van UBS, een Zwitserse bankinstelling. Geen wonder dat bij gewone mensen de euro niet erg populair is".

De Jong keerde zich ook tegen de federalistische opvattingen van D66 en Groen Links: "Een naïef geloof in Europa is gevaarlijk, aangezien lobby´s, banken en multinationals de EU de afgelopen 25 jaar hebben overheerst en de EU dan ook vooral hun belangen heeft gediend". Dat betekent niet dat de SP tegen Europa is. De Jong: "Wij zijn voor samenwerking en ergeren ons aan de rotzooi die Rutte en De Jager ervan hebben gemaakt. Door zijn harde uitspraken heeft minister De Jager ervoor gezorgd dat Nederland in Zuid-Europa geen vrienden meer heeft en doordat minister-president Rutte geen afstand nam van het Polen meldpunt, heeft hij ook de Centraal- en Oost-Europese landen tegen zich in het harnas gejaagd. Het is hoog tijd voor een charme offensief, anders bereiken we als Nederland nooit wat en krijgen we bijvoorbeeld grote problemen als de onderhandelingen over de netto betalingen aan de EU echt op gang komen. Nederland kan dan de bestaande korting op de afdracht van €1 miljard per jaar wel vergeten".

/europa :: column

/europa :: video's