www.sp.nl/europa

Fractiemedewerkers:
Femke Reudler Talsma
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

SP en D66: samenwerking arbeidsinspecties nodig tegen uitbuiting

29-08-2012 • SP en D66 in het Europees Parlement willen dat de arbeidsinspecties van Europese lidstaten beter gaan samenwerken tegen uitbuiting van werknemers. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘De arbeidsinspecties van de lidstaten hebben in mei de Commissie opgeroepen tot het opstellen van Europese wetgeving om hun samenwerking te verbeteren. Het gaat hier om zowel informatieuitwisseling als juridische bijstand en gemeenschappelijke acties tegen koppelbedrijven. Die oproep steunen wij, omdat zowel werknemers als integere ondernemers steeds meer last hebben van de illegale praktijken, waar het de behandeling van werknemers uit andere lidstaten betreft.'

In hun vragen aan de Commissie willen de Europarlementariërs de Commissie vooral tot meer daadkracht oproepen. De Jong: 'In plaats van eerst weer een algemene raadpleging te gaan opzetten, moet de Commissie komen met wetgeving. Daar vragen de arbeidsinspecties ook om: het creëren van een goede rechtsbasis voor verbeterde informatie uitwisseling tussen arbeidsinspecties, en voor wederzijdse erkenning van administratieve sancties die aan bedrijven worden opgelegd in verband met niet-naleving van de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden.' Gelet op de toenemende uitbuiting van werknemers uit andere lidstaten dringen de Europarlementariërs aan op spoed.
'
D66 en de SP denken vaak verschillend over Europa. Op dit gebied zijn beide Europarlementariërs het echter eens. De Jong: 'De PVV heeft met hun Polenmeldpunt alleen maar bevolkingsgroepen tegen elkaar opgezet. Als het om oplossingen gaat, geeft de PVV echter niet thuis. In het Europees Parlement is het daarom belangrijk dat partijen die oog hebben voor de problemen die er natuurlijk wel degelijk zijn, samenwerken om de malafide uitzendbureaus echt aan te pakken en een einde te maken aan de uitbuiting en de oneerlijke concurrentie t.o.v. Nederlandse werknemers.'

/europa :: column

/europa :: video's