www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Dinsdag 22 april Dit is de Dag, Nederland 1 - 07:00 - 09:00 uur, Dennis de Jong is te zien in een reportage van Dit is de Dag over de Europese verkiezingen van 22 mei.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 15:00 - 17:00 uur, Europarlementariër Dennis de Jong neemt deel aan het Europees verkiezingsdebat georganiseerd door Transport en Logistiek Nederland in Nieuwspoort, Lange Poten 10
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 18:00 - 22:00 uur, Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica is aanwezig op de bijeenkomst van Winwide (organisatie voor Integratie, Emancipatie en Participatie) in het kader van de Europese Verkiezingen in het Diamantcollege, Diamanthorst 183
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Directe bankensteun uit ESM niet zonder instemming Kamers

03-07-2012 • De Nederlandse regering zal een voornemen om directe steun aan banken te gaan geven vanuit het noodfonds ESM vooraf ter goedkeuring voorleggen aan beide Kamers van de Staten-Generaal. Die toezegging deed minister De Jager zojuist in de Eerste Kamer in reactie op een motie ingediend door de SP-fractie.

Volgens SP-woordvoerder Reuten verbiedt het ESM-verdrag rechtstreekse steun uit het noodfonds aan banken die op omvallen staan. Europees president Van Rompuy beweert echter vandaag dat een dergelijke steunoperatie wel kan. Nog sterker: als daartoe besloten wordt, kunnen volgens Van Rompuy lidstaten dat niet blokkeren. De zojuist gedane toezegging door De Jager legt die bevoegdheid dus wel bij het Nederlandse parlement. Na de toezegging trok Reuten zijn motie terug.

Een ruime meerderheid van de Senaat stemt overigens in met het ESM noodfonds. De SP stemde tegen, evenals ChristenUnie, Partij voor de Dieren, PVV, 50+ en de Onafhankelijke Senaatsfractie. De Tweede Kamer houdt ook nog een debat over de nieuwe twijfels over de precieze inhoud en gevolgen van het noodfonds.

/europa :: column

/europa :: video's