www.sp.nl/europa

Zoeken in /europa

/europa :: onze mensen

/europa :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
  • Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Directe bankensteun uit ESM niet zonder instemming Kamers

03-07-2012 • De Nederlandse regering zal een voornemen om directe steun aan banken te gaan geven vanuit het noodfonds ESM vooraf ter goedkeuring voorleggen aan beide Kamers van de Staten-Generaal. Die toezegging deed minister De Jager zojuist in de Eerste Kamer in reactie op een motie ingediend door de SP-fractie.

Volgens SP-woordvoerder Reuten verbiedt het ESM-verdrag rechtstreekse steun uit het noodfonds aan banken die op omvallen staan. Europees president Van Rompuy beweert echter vandaag dat een dergelijke steunoperatie wel kan. Nog sterker: als daartoe besloten wordt, kunnen volgens Van Rompuy lidstaten dat niet blokkeren. De zojuist gedane toezegging door De Jager legt die bevoegdheid dus wel bij het Nederlandse parlement. Na de toezegging trok Reuten zijn motie terug.

Een ruime meerderheid van de Senaat stemt overigens in met het ESM noodfonds. De SP stemde tegen, evenals ChristenUnie, Partij voor de Dieren, PVV, 50+ en de Onafhankelijke Senaatsfractie. De Tweede Kamer houdt ook nog een debat over de nieuwe twijfels over de precieze inhoud en gevolgen van het noodfonds.

/europa :: column

/europa :: video's