www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Dinsdag 22 april Dit is de Dag, Nederland 1 - 07:00 - 09:00 uur, Dennis de Jong is te zien in een reportage van Dit is de Dag over de Europese verkiezingen van 22 mei.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 15:00 - 17:00 uur, Europarlementariër Dennis de Jong neemt deel aan het Europees verkiezingsdebat georganiseerd door Transport en Logistiek Nederland in Nieuwspoort, Lange Poten 10
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 18:00 - 22:00 uur, Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica is aanwezig op de bijeenkomst van Winwide (organisatie voor Integratie, Emancipatie en Participatie) in het kader van de Europese Verkiezingen in het Diamantcollege, Diamanthorst 183
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

SP tevreden met ommezwaai over gedragscode Europarlementariërs

28-06-2012 • Gisteravond heeft de top van het Europarlement besloten om de recente afzwakking van de gedragscode van Europarlementariërs terug te draaien. Het besluit is genomen door de conferentie van voorzitters van alle politieke groepen in het Europarlement. Daarmee is het door de SP aangevraagde debat volgende week in Straatsburg over de gedragscode van de baan. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Ik ben tevreden. Hiermee is duidelijk dat het Europees Parlement de versoepeling van de gedragscode waarmee bijvoorbeeld reisjes betaald door lobbyisten niet eens aangemeld hoeven te worden, alsnog verwerpt. Europarlementariërs moeten gewoon open zijn over wie hun reisjes betaalt.’

Dennis de JongDe nieuwe gedragscode voor Europarlementariërs is vorig jaar ingesteld naar aanleiding van een omkoopschandaal in het Europees parlement. De Jong was een van de acht opstellers van de gedragscode die onder meer vastlegt dat Europarlementariërs geen cadeaus van meer dan 150 euro mogen accepteren. Enkele details van de gedragscode, zoals reisjes, moesten nog uitgewerkt worden door de quaestoren, die verantwoordelijk zijn voor het huishoudelijk reglement van het Europees parlement. De Jong: ‘Het was duidelijk dat dit old-boys netwerk niet van plan was om meer openheid te regelen. De dreiging van een debat waarin de quaestoren duidelijk in hun hemd zouden worden gezet heeft dit besluit onder druk gezet en onder druk wordt alles vloeibaar’.

Met het terugdraaien van de versoepeling van de reisregels is de discussie over de gedragscode nog lang niet ten einde. De quaestoren moeten zich nu opnieuw over het voorstel buigen. En ook andere details in de nieuwe gedragscode moeten nog verder worden uitgewerkt. De Jong: ‘De veroordeling gisteren van een door lobbyisten omgekochte Nederlandse voormalige EU-ambtenaar Karel B. kan alleen maar als aansporing dienen om een zo strak mogelijke gedragscode vast te leggen. Ik blijf er dan ook bovenop zitten totdat de gedragscode in elk detail goed geregeld is’.

/europa :: column

/europa :: video's